Publicerad: 2014-05-06

Uppskattat möte med spelindustrin

NYHET När Mattias Wiking, studiochef på Paradox, och Mattias Johnsson, Cassius Creative, möter studenterna på Digital medieproduktion laddas luften lite extra. Att få visa sina produktioner direkt för spelindustrin är uppskattat.

Mattias Wiking har i många år haft en ledande ställning vid flera olika spelföretag i Sverige och idag är han studiochef för Paradox nyöppnade studio i Umeå. Mattias Johnsson från Cassius Creative har också lång erfarenhet av att arbeta med spel, framför allt då i konsten att bygga upp en berättelse och skapa trovärdiga karaktärer.

Inför deras granskande ögon får studenterna på Digital medieproduktion vid Umeå universitet presentera digitala spel som de utvecklat under fem veckors heltidsstudier. Färdiga spel är det naturligtvis inte, så fort går det inte att ta fram en färdig produkt, men i prototypform, som koncept och spelidé, kan studenterna visa hur de tänker sig att spelen ska kunna se ut när de är klara.

– Jag tycker att bidragen generellt håller en väldigt hög nivå. De har på bara fem veckor lyckats designa och prototypa sina spelidéer. De har även hunnit med att speltesta dem på testpersoner och göra förbättringar. Det har även parallellt skrivit ett gamedesigndokument. En av de svåraste delarna med gamedesign är att faktiskt få ner sina idéer i ett dokument på ett lätt förståeligt sätt, säger Mattias Wiking, som gärna tar sig tid att ge studenterna råd och tips kring deras produktioner.

En av grupperna som får återkoppling av Mattias Wiking och Mattias Johnsson består av Anna Nilsson Axenstig, Mattias Olsson, Victor Nihlwing, Olivia Collin, Julia Franklin och Kajsa Öberg. De menar att det är mycket värdefullt att få professionella råd och tips från de som arbetar direkt i spelbranschen.

Tuff utmaning

– Det här har varit tufft. Vi har jobbat hårt och länge, alla har gett med energi, säger Olivia Collin i en paus mellan några av presentationerna.

– Men det är väl så här det kommer att se ut, säger Kajsa Öberg och syftar på hur det kan bli den dagen då några av de kanske står inför en granskande panel från spelföretag.

Studenterna berättar att de tagit fram mängder av förslag på hur ett digitalt spel kan se ut. Svårigheten har varit att avgränsa sig och inte bygga upp ett för stort spel.

– Vi har fått så mycket idéer, vi har velat göra så mycket och utveckla storyn och karaktärerna. Det var lätt att det spretade iväg när vi egentligen behövde smala in oss, säger Julia Franklin.

Men gruppen är överens om att de fungerat bra tillsammans och att alla varit engagerade och tagit vara på varandras kunskaper. Och lyckats med utmaningen med att få spelet att inte svälla ut för mycket.

Var och en har också fått utrymme för att hitta sitt område att jobba vidare med, vilket gett en insikt i de olika roller som behövs för att skapa ett nytt spel.

– Vi har gett karaktärerna liv, berättar exempelvis Anna Nilsson Axenstig som tillsammans med Mattias Olsson ansvarat för stor del av det grafiska arbetet.

Internationell industri

Spelbranschen är en internationell industri. Det märks tydligt på de spelföretag som är verksamma i Umeå. Ofta lanseras spelen direkt på en internationell marknad i Europa, USA och övriga världen. Det gör att den som vill arbeta inom spelindustrin måste vara beredd på att hantera kontakter utanför Sverige.

– Vi fick en kommentar om att vår presentation var på svenska, att engelska är språket inom spelindustrin, säger Mattias Olsson.

– Vi hade svenska namn på karaktärerna, det hade varit bättre om vi haft dem på engelska, fortsätter Victor Nihlwing.

Överlag är det en mycket nöjd grupp studenter som under drygt en månads arbete fått pröva hur det kan vara att jobba inom spelindustrin.

Kursen som studenterna gått är en del av den treåriga utbildningen Digital medieproduktion och heter Icke-linjärt och interaktivt berättande. Den tar upp design och utvärdering av digitala medier, med särskild tonvikt på digitala spel. Kursmomentet presenterar en teoretisk grund för begreppet storytelling (berättande), och ett av de större momenten är att själva utveckla ett spelkoncept som sedan presenteras för representanterna från spelindustrin.

Vill ha feedback

– Våra studenter har frågat efter att få feedback på konstnärliga och branschspecifika kvaliteter kring spel. Att bjuda in externa företag gör det möjligt för oss att lyfta in det, säger Karin Danielsson Öberg, programansvarig för utbildningen.

– Det är också väldigt kul att få visa upp vad studenterna kan prestera på så kort tid som fem veckor, fortsätter hon.

För Mattias Wiking och Mattias Johnsson är det stimulerande att i mötet med studenterna få berätta om hur spelbranschen fungerar och vad ett spelföretag tittar efter när en ny spelidé ska utvärderas.

Under lunchpausen passar också flera av studenterna på att sitta ner med Mattias Wiking och Mattias Johnsson för att få svar på funderingar de har. Hur ska man göra om man har en spelidé? Vad behöver man kunna om man vill jobba i ett spelföretag? Frågorna är många och här gäller det att passa på när gästerna på kursen kan bidra med sina erfarenheter från spelindustrin och ge en direkt inblick i hur spelföretag fungerar.

Utifrån intresset från studenterna är det nog inte alldeles omöjligt att flera av dem en dag knackar på dörren hos Mattias och Mattias för att höra sig för om arbete.

Bilden ovan: Mattias Wiking, Paradox, och Mattias Johnsson, Cassius Creative, möter studenter från Digital medieproduktion. Från vänster: Olivia Collin, Mattias Olsson, Mattias Wiking, Kajsa Öberg, Julia Franklin, Anna Nilsson Axenstig, Victor Nihlwing och Mattias Johnsson.

Redaktör: Mikael Hansson