Publicerad: 2022-10-14 Uppdaterad: 2023-11-20, 15:37

Upptäckt av spännande bakterier i underjordiska grottor i Afrika

NYHET Ett forskarlag från Umeå universitet, SLU och Algeriet har funnit bakterier med en rad intressanta egenskaper, i hittills outforskade grottor på flera hundra meters djup i Algeriet. En av dessa egenskaper är nedbrytning av gluten och som därmed kan vara intressant för glutenallergiker. Resultaten publiceras i Spectrum Microbiology som ges ut av American Society of Microbiology.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Denna studie är ännu ett exempel på vilken fantastisk potential det finns av spännande mikrober på vår egen planet. Trots intensiv forskning har vi än så länge bara lyckats kartlägga en liten del av alla mikrober som finns på jorden, säger Natuschka Lee, forskare på Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet.

När Jules Verne skrev sin bok ”Resan till jordens medelpunkt” var det många som banaliserade de vilda fantasierna kring förekomsten av liv i underjorden. Det tog flera decennier innan biologer på allvar började utforska livet i underjorden.

I dag vet man att minst 30 procent av alla mikroorganismer på jorden lever djupt nere i underjorden – under helt andra betingelser än livsformerna på jordens yta, till exempel utan solljus och därmed utan växter. Forskning kring underjordiska livsformer kan ge oss intressant information om hur liv kan utvecklas på olika sätt på jorden samt om det kan förekomma liv i underjorden på andra himlakroppar, såsom på planeten Mars.

Grottor kan fungera som en naturlig port ner till underjorden. Grottor finns runt om i hela världen, men bara en bråkdel av dessa har undersökts närmare. Under det senaste decenniet har grottforskning erhållit ett stort intresse – även inom rymdforskningssammanhang, då vissa planeter, såsom Mars, har visat sig innehålla många grottor.

I den aktuella studien har Natuschka Lee i samarbete med Baraa Rehamnia, fram till nyligen gästande doktorand från Constantine universitet i Algeriet (som disputerar på detta forskningsämne under sommaren 2022) och Ramune Kuktaite, forskare på Institutionen för växtförädling vid SLU i Alnarp, letat efter intressanta egenskaper hos sporbildande bakterier i hittills outforskade grottor på flera hundra meters djup i Algeriet.

Dessa bakterier är nära besläktade med Bacillus-gruppen, en grupp av bakterier som studeras mycket inom astrobiologi på grund av deras imponerande överlevnadsförmågor och som på vår egen planet spelar en stor roll i flera olika sammanhang, dels som patogener, dels som nyttomikrober i både ekologiska och biotekniska sammanhang.

– Vi hittade till exempel stammar som kan producera antimikrobiella substanser eller som kan bryta ner gluten, ett ämne som kan förorsaka inflammatoriska reaktioner i tarmar hos många människor.  Bakterierna visade sig även kunna tolerera de extrema betingelserna som finns i vår matsmältningsapparat, säger Natuschka Lee.

I framtiden kommer forskarna att undersöka om dessa bakterier kan vara till nytta för den biotekniska industrin för till exempel glutenallergi.

Om den vetenskapliga artikeln:
Screening of Spore-Forming Bacteria with Probiotic Potential in Pristine Algerian Caves, Baraa Rehamia, Natuschka Lee, Ramune Kuktaite, Noreddine Kacem Chaouche, Microbiology Spectrum, DOI https://journals.asm.org/doi/10.1128/spectrum.00248-22

Mer information:

USGS Grottor på Mars