Publicerad: 2016-05-26

UPSC-professor utnämnd till årets skogsbioteknolog

NYHET Stefan Jansson, professor vid Umeå universitet, har utsetts till 2015 års skogsbioteknolog av the Institute of Forest Biosciences (IFB). IFB är en internationell organisation som arbetar med skogsforskningsfrågor.

Stefan Jansson är sjunde forskaren, och den första svenske, som får denna utmärkelse.

– Det känns jättekul att få detta erkännande!, säger Stefan Jansson, professor vid Umeå Plant Science Centre (UPSC) och Institutionen för fysiologisk botanik vid Umeå universitet.

Jansson nominerades för sitt banbrytande bioteknologiska arbete med ”gensaxen” (CRISPR) i växter, vilket tänjer på gränserna för skogsbiovetenskap och samtidigt tvingar fram en välbehövlig dialog kring klassificeringen av vad som utgör en genetiskt modifierad växt (GMO) i Europa och runt om i världen.

– Professor Stefan Jansson är ett utmärkt val av årets skogsbioteknolog. Han arbetar inom ett dynamiskt forskningsområde med hjälp av en ny viktig teknik som möjliggör extremt snabba framsteg i att förstå och tillämpa kunskaper i genomik och relaterade områden. Hans ytterligare bidrag till det vetenskapliga samfundet och hans extraordinära intresse för populärvetenskap har varit ovärderliga, säger Michele Garfinkel, vice ordförande för the Institute of Forest Biosciences Board (IFB).

Janssons vetenskapliga karriär har kantats av flera grundläggande forskningsgenombrott inom skogsbioteknik. Han var involverad i sekvenseringen av det första trädgenomet (poppeln) och har lett arbetet med att sekvensera det första barrträdsgenomet (gran). Hans grupp har utvecklat verktyg och databaser som används i stor utsträckning av skogsgenetiker och biotekniker. Han är också ansvarig för en stor mängd av de fältförsök med transgena träd som finns i Europa. Han är vice föreståndare för det världsledande Umeå Plant Science Center Berzelii Centrum för skogsbioteknik, medlem av Kungliga Svenska Vetenskapsakademien (KVA) och har publicerat över 120 vetenskapliga artiklar.

Stefan Jansson har sammanfört studier av naturlig variation i träd och skogsbioteknik. Han har genomfört ett stort fältförsök med transgena träd som syftar till att kvantifiera oavsiktliga förändringar i viktiga ekologiska egenskaper såsom tillväxt, fenologi, mottaglighet för patogenattacker, och växtätares preferens i transgena träd, jämfört med den naturliga variationen av samma egenskaper.

Janssons arbete har bidragit till den europeiska debatten om genetiskt modifierade växter (GMO) i allmänhet och GM-träd i synnerhet. Han har i ett flertal artiklar, debatter, informationsmöten, föreläsningar, vetenskapsshower, bloggar, webbportaler och intervjuer i tidningar, på TV, radio och på internet kommunicerat med samhället - från skolbarn till ministrar - om växtbioteknik. Han har också skrivit en bok i ämnet och organiserat öppna brev från framstående forskare både i Sverige och i Europa.

Stefan Jansson är en av de få forskare som ägnar en stor del av sin tid till GMO-debatten och vetenskapskommunikation i allmänhet, och har samtidigt kunna kombinera detta med excellent forskning, säger Wout Boerjan, professor vid the University of Ghent och tidigare mottagare av denna utmärkelse.

Jansson är utbildad lärare men började en karriär inom forskningen i stället. Han tog sin doktorsexamen i växtmolekylärbiologi vid Umeå universitet 1992 och blev professor vid samma universitet år 2002. Jansson är prefekt vid sin heminstitution, president i Scandinavian Plant Physiology Society, och har fått flera utmärkelser för sitt arbete med tredje uppgiften, det vill säga universitetens uppdrag att dela med sig av kunskap till det omgivande samhället.

Om the Institute of Forest Biosciences (IFB):

The Institute of Forest Biosciences (IFB) fosters the use of science and technologies that create healthier and more productive forests now and for the future. The IFB strives to accomplish this mission by establishing dialogues with diverse stakeholders, assessing risks and benefits, providing objective and accurate information, and promoting actions for long-term forest stewardship that meet human needs in environmentally responsible ways.

Om Umeå Plant Science Centre:

Umeå Plant Science Centre (UPSC) är ett internationellt erkänt centrum inom området experimentell växtbiologi. Centrumet består av två institutioner, en vid Umeå universitet och den andra vid Sveriges lantbruksuniversitet. Totalt arbetar över 200 personer vid UPSC inom cirka 40 forskargrupper.
www.upsc.se

För mer information, kontakta gärna:

Stefan Jansson, institutionen för fysiologisk botanikTelefon: 070-677 23 31
E-post: stefan.jansson@umu.se