Publicerad: 2006-03-27

UPSC sjätte bästa arbetsmiljö för postdoktorer

NYHET Umeå Plant Science Centre (UPSC) fortsätter att hålla sig väl framme på tidskriften The Scientists lista över bästa arbetsmiljöerna för post-docs inom life sciences. Enheten placerar sig i år på sjätte plats.

Nära 3 000 postdoktorer i 21 länder svarade på enkäten, vilken omfattade 50 frågor. Samtliga 151 institutioner med minst fyra svarande rangordnades sedan. Göran Samuelsson, föreståndare vid växtbioteknikcentret i Umeå, är mycket nöjd med UPSC:s sjätteplats.

- Av de institutioner som var med på förra årets tiobästalista finns knappt någon kvar på årets lista, förutom då UPSC som hamnade på en sjätte plats. Detta är verkligen glädjande och mycket anmärkningsvärt. Det visar att vår långsiktiga satsning på såväl den vetenskapliga miljön som på den sociala miljön gör UPSC attraktivt för utländska postdoktorer, säger han.

Det är fjärde gången som den amerikanska vetenskapstidskriften The Scientist kartlägger de bästa forskningsinstitutionerna för postdoktorer. Förra året placerade sig Umeå Plant Science Centre på första plats på den utomamerikanska listan.

Så här ser de båda tioitopplistorna ut: Institutioner i USA:
The J David Gladstone Institutes Fred Hutchinson Cancer Research Centre, Seattle U S Environmental Protection Agency Emory University, Atlanta National Institute of Environmental Health Sciences, Research Triangle Park Fox Chase Cancer Center, Philadelphia National Institute of Diabetes & Digestive & Kidney Diseases, NIH, Bethesda Wadsworth Center, Albany Dalhousie University, Dalhousie USDA Agricultural Research Service

Institutioner utanför USA: Friedrich Miescher Institute for Biomedical Research, Basel, Schweiz;  NRD Laboratory of Molecular Biology, Cambridge, Storbritannien;  Universitetet i Bergen, Norge;  Weizman Institute of Science, Rehovot, Israel;  Pasteurinstitutet, Paris, Frankrike;  Umeå Plant Science Centre University of Dundee, Storbritannien;  University of Basel Biozentrum, Schweiz ETH Zürich, Schweiz University of Manchester, Storbritannien

För ytterligare information, kontakta: Göran Samuelsson, Umeå Plant Science Centre, institutionen för fysiologisk botanik, Umeå Universitet. Telefon: 090-786 5694, 070-6455039
E-post: goran.samuelsson@plantphys.umu.se

Redaktör: Karin Wikman