Publicerad: 2014-05-23

Uruppförande av Voices of Umeå Part III

NYHET Ett av Umu:s pågående kulturhuvudstadsprojekt uruppförs på Norrlandsoperan den 24 maj. VOICES OF UMEÅ PART III: EVERYBODY SCREAM!!! som är det tredje och sista inom ramen för Anders Linds, tonsättare verksam vid Umeå universitet, konstnärliga forskningsprojekt VOICES OF UMEÅ, vilket pågått sedan början av 2012, med en pilot genomförd redan 2008.

VOICES OF UMEÅ PART III: EVERYBODY SCREAM!!!

En interaktiv konsert för stor folksamling med live-elektronik/ interaktiva instrument och elektroniskt bearbetade röster via multikanalssystem.

Konsertsalen på Norrlandsoperan den 24 maj 2014, kl 19:00 FRI ENTRÉ (KULTURNATTA)

Nu är det dags för Norrlandsoperan i samarbete med tonsättaren Anders Lind vid Umeå universitet att presentera den tredje och sista delen i projektet:

• 1000-tals inspelade och elektroniskt bearbetade röster från Umeås befolkning via multikanalssystem.
  • 300 sjungande, skrikande, talande och allmänt låtande Umeåbor live på scenen.
  • 3 interaktiva instrument gjorda av cykelhjul, tvättställ, byrålådor med elektroniskt bearbetade röster som ljudmaterial.
  • THE MAX MAESTRO - En för projektet utvecklat animerat notationssystem/ elektronisk dirigent, leder körerna via videoprojektioner.

Med på scenen är: Studenter från Umeå universitet, Oratoriekören, Ungdomskören Turbulens, Studentkören, Norrlandsoperans barnkör och Midgårdsskolans kör.

Körledare: Tomas Pleje, The max maestro (animerat notationssystem/ elektronisk dirigent)

Projektet VOICES OF UMEÅ som bygger på ett utforskande av den mänskliga rösten integrerat med innovativ teknik som uttrycksmedel, påbörjades 2012 av Anders Lind vid institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitet.

En serie interaktiva röstinspelningsinstallationer har sedan början av 2013 ställts ut på publika platser i Umeå för att inspirera befolkningen till utforskande av sina röster. Installationerna har samlat in drygt 10 000 röstfiler, som sedan valts ut, bearbetats elektroniskt och använts som musikaliskt grundmaterial vid skapandet av de två första delarna:

PART I: WE SPEAK MUSIC! och PART II: SINGING INSTRUMENTS!!. Projektet har även uppmärksammats internationellt i bl.a Italiensk press och Spansk television, samt medverkan under internationell CHI konferens i Paris.

Med stöd från Umeå2014, i samarbete med Norrlandsoperan, Västerbottens museum, Interactive institute, olika skolor/ körer från Umeå.

Projektledare och tonsättare: Anders Lind, institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.

Se VOICES OF UMEÅ PART II: SINGING INSTRUMENTS!!

Se VOICES OF UMEÅ PART I: WE SPEAK MUSIC!

Se THE VOICE HARVESTER

Se VOICES OF UMEÅ/ NORRLANDSOPERAN