Publicerad: 2016-08-01

Utblick: Mer aktivitet och delaktighet — men också större konkurrens

NYHET I höstas reste studenterna Ida Stjernström och Marcus Smedsén till Singapore för utbytesstudier på Nanyang Business School – ett av Asiens ledande universitet som satsat hårt på aktiva lärandeformer och flexibla klassrum.

De båda handelshögskolestudenterna Marcus Smedsén och Ida Stjernström har rest mycket ihop sedan tidigare. De ville prova på att bo på ett ställe lite längre och leva där. Ida hade redan bestämt sig för att hon ville åka på utbyte under studietiden. Till Nanyang Business School fick de dessutom möjlighet att åka tillsammans.

Mycket var nytt och annorlunda när de kom till Singapore. De första två veckorna på terminen var det ”Add and drop”. Det innebar att alla fick prova på kurser som man blivit antagen till, men också olika lärare, innan man slutligen bestämde sig för det schema man skulle ha resten av terminen.

Anonymitet var inte ett alternativ

I Singapore läste de flera kurser parallellt. Varje kurs hade en lektion per vecka som höll på i fyra timmar. Det var ett tjugotal studenter i varje klass. Under lektionerna jobbade klassen i workshops och gjorde små redovisningar för varandra.

— Du kunde inte sitta längst bak i klassen och vara anonym. Grupparbetena och problemlösningsövningarna gjorde att man alltid måste vara påläst och förberedd. Fler än här hemma ville synas och bidra under lektionerna, berättar Marcus Smedsén.

— Vi skrev inga uppsatser som i Sverige, där upplägget är mer teoretiskt, utan jobbade mer praktiskt. Delaktigheten på lektionen var betygsgrundande. Upplägget liknade lite grundskolan på det sättet.

Dessutom bedömde studenterna varandras insatser som ett underlag till lärarens betygsättning. Man blev mer aktiv och mer insatt i Singapore, förklarar Ida Stjernström.

Marcus Smedsén and Ida Stjernström.
De båda handelshögskolestudenterna Marcus Smedsén och Ida Stjernström pluggade vid Nanyang Business School i Singapore. Foto: Ulrika Bergfors.

Lärare med arbetslivserfarenhet

På Nanyang Technological University har man satsat hårt på moderna undervisningsmiljöer med aktiva lärandeformer och flexibla klassrum.

— Från en kateder styrdes ljud, ljus och bild. Väggar, stolar och bord var på hjul och kunde lätt flyttas runt för att ändra rummets utformning efter behov. Whiteboards fanns överallt och flera digitala skärmar användes för att visa uppgiften som grupperna skulle lösa eller för redovisningarna, berättar Marcus Smedsén.

Marcus Smedsén och Ida Stjernström beskriver hur lärarna interagerade och ledde diskussioner och debatter under lektionerna. Det gjorde att relationen till lärarna blev väldigt nära.

På Nanyang Business School har lärarna ofta stor erfarenhet från arbetslivet, styrelser och företag och tar med sig detta i undervisningen. Ida Stjernström upplever att det var hög status att vara lärare i Singapore.

— Upplägget på undervisningen gjorde att jag blev mycket mer motiverad till att studera och tyckte att det var jätteroligt. Varje vecka inleddes med ett quiz på föregående veckas arbete. Resultaten visades på skärmar så att alla kunde se. Jag ville inte ha mitt namn längst ner på listan, berättar Ida Stjernström:

— Studenterna studerar hårt och konkurrensen var påtaglig, såväl mellan eleverna som inom lärarkollegiet. Prova-på-veckorna i början av terminen gjorde nog att det blev en konkurrens mellan lärarna. Lärarna ville naturligtvis att kurser som de själva undervisade i skulle bli valda.

Nanyang Business School.
Photo: Ida Stjernström.

Tacksamhet över inblicken

Konkurrensen var också hög mellan studenterna.

— Alla kunde inte få högsta betyg och omtentor förekom inte. Därför fanns det inga incitament för kursarna att plugga ihop som vi är vana att göra i Sverige, berättar Ida Stjernström.

Både Marcus Smedsén och Ida Stjenström är imponerade av Nanyang Business School och undervisningen och utbildningsmiljöerna som uppmuntrar till aktivitet och kreativitet.

Utbytesterminen har också gjort att de tydligare kan se det som är riktigt bra med utbildningen på Handelshögskolan vid Umeå universitet. De berättar bland annat om att tänka utanför ramarna, det goda samarbetsklimatet och att slippa tävla mot kursarna här hemma.

— Tänk om vi hade samma undervisning och miljöer som på Nanyang Business School. Vilken fantastisk kombination det skulle bli! säger Marcus Smedsén.

De är tacksamma över allt de fick lära sig under sina utbytesstudier och över att ha fått inblick i en annan kultur.

— Men det är också skönt att komma hem till den kultur som jag är van vid. Kursarna i Singapore studerade jämt. Tentafester, grillkvällar och annat som hör studentlivet till här existerade inte i Singapore. Det är härligt att träffas med kursarna här hemma för att bara ha det trevligt, säger Ida Stjernström.

Text: Kristina Forsman Lindmark
Övre foto: The Hive – arkitektonisk symbol och NTU:s knutpunkt för utbildning. Byggnaden stod klar och kunde precis börja användas när Marcus Smedsén och Ida Stjernström var där. Här hade de en del lektioner, och under tentaperioder öppnades hela byggnaden upp för för tentaplugg.
– Det var en väldig speciell byggnad, berättar Ida Stjernström. Foto: Nanyang Business School (Hufton and Crow).

Redaktör: Anna Lawrence