Publicerad: 2010-11-24

Utbytesstudent tvingas lämna landet

NYHET Slarv på ambassaden i Zagreb och dålig kommunikation mellan ambassaden och Migrationsverket har lett till att 23-åriga Zeljana Mikovcic från Rijeka i Kroatien tvingas avbryta sin masterutbildning vid Umeå universitet – mitt i terminen, skriver Västerbottens-Kuriren.

Umeå universitet har sedan flera år ett utbytesavtal, och studenter från Kroatien har kommit hit i tre år i rad utan problem, berättar Ulla Blomqvist, seniorkonsult vid samhällsvetenskaplig kvalitet.

Enligt artikeln i VK (se nedan) ansökte Zeljana Mikovcic om visum i början av juli, men fick först sent i augusti besked om att hon skulle kunna åka och få uppehållstillstånd när hon väl var i Sverige. Något som senare visade sig felaktigt; visum ska sökas på plats, innan resan.

När hon anlände den 2 september nekades hon – och 17 andra studenter som nu också drabbats – därför möjlighet att få visum. Och trots att svenska ambassaden i Zagreb skrivit till Migrationsverket och medgivit att felet är deras, vidhåller verket och Migrationsdomstolen sin uppfattning; att studenterna måste lämna landet idag, den 24 november. Trots att Zeljana Mikovcics masterkurser vid Handelshögskolan inte avslutas förrän 14 januari nästa år.

– Jag tycker det är oerhört olyckligt för Zeljana Mikovcic att hon ska drabbas av oskicklig svensk byråkrati. Dessutom är det olyckligt för Sverige att vi inte lyckas ta hand om de unga människor som vill förkovra sig här på ett bättre sätt, säger universitetsdirektör Lars Lustig.

I sin blogg konstaterar VK:s chefredaktör Ola Nordebo att:
"Hon vill plugga färdigt här, universitetet vill att hon ska få stanna, både Sverige och deras hemländer berikas av utbytesstudenter som kommer hit. Nu slängs hon ut. Alla förlorar på det.

Det är ett i en lång rad av vardagsexempel på hur benhårt paragrafrytteri från Migrationsverkets sida skadar Sverige, motarbetar rörlighet över gränserna, saboterar för enskilda människor i deras livsansträngningar och späder på intrycket att de statliga myndigheter (nu Migrationsverket, tidigare Invandrarverket) som hanterar migrationsfrågor fortsatt fungerar för dåligt eller har för oklara direktiv."

Läs mer i Västerbottens-Kuriren:

"Utbytesstudent tvingas lämna landet"Chefredaktören Ola Nordebos blogg: "Hon borde ha fått stanna och plugga färdigt"

Redaktör: Michael Nordvall