Publicerad: 2020-12-15

Utbytesstudier vid norra polcirkeln

NYHET Vidga dina vyer, utforska Arktis och utmana dig själv. Sök utbytesstudier i Kanada, USA, Ryssland, Island, Finland eller Norge. Sök senast den 15 januari. Åk nästa läsår!

Text: Petra Käck

Utbytesprogrammet north2north inom nätverket University of the Arctic utlyser nu platser för kommande läsår.

–Studenterna får möjlighet att upptäcka andra kulturer och miljöer vid norra polcirkeln samtidigt som de ges möjlighet att bredda sina studier och läsa en termin vid något av våra partneruniversitet, berättar Emma Akgöz, internationell koordinator på International Office.

Ansökningar från alla ämnesområden är välkomna och studenter som läser med fokus på Arktis eller som kan motivera sin anknytning och dedikation till norr prioriteras.

–Umeå universitet tar varje år emot studenter från hela världen och det här är vår chans att skicka ut Umu-studenter som ambassadörer till våra grannar i norr, fortsätter Emma Akgöz.

Platserna är universitetsövergripande vilket innebär att de är öppna för alla registrerade studenter vid Umeå universitet att söka. Du måste ha läst 60 hp vid Umu innan du åker iväg, och utbytet kan vara mellan 3-10 månader.

Den 15 december öppnar utlysningen av utbytesplatserna. Sista dag att ansöka är den 15 januari, 2021 för läsåret 2021/2022.

International Office erbjuder ett digitalt informationstillfälle den 16 december och drop-in-tillfällen i Zoom den 17 december, 7 januari, 12 januari och 15 januari.

Läs mer om utbytesstudier vid norra polcirkeln

Kontakta International Office om du har frågor om north2north.
E-post: outgoing.io@umu.se