Publicerad: 2012-10-31

Utländska akademiker kompletterar utbildning för smidigare inträde på arbetsmarknaden

NYHET Den 1 oktober startade Umeå universitet en femte omgång av Korta vägen, en utbildningsinsats som ska komplettera utländska akademikers utbildning. Resultaten av tidigare utbildningstillfällen har varit goda, många av de tidigare kursdeltagarna har fått anställningar eller praktik.

Målgruppen är utländska akademiker som ska ges bättre förutsättningar att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Utbildningen ges på uppdrag av Arbetsförmedlingen och är ett nationellt projekt med flera utbildningsorter i landet.

Varje utbildningsomgång sträcker sig över 35 veckor och här ingår yrkessvenskap, samhällsorientering och svenskt arbetsliv, IT-kunskap, yrkescoachning och verksamhetsförlagd praktik. Studenterna gör också studiebesök på olika arbetsplatser, fingerade anställningsintervjuer tillsammans med personalvetarstudenterna m.m.

Resultaten av utbildningen har varit goda och många av de tidigare kursdeltagarna har både fått anställningar, förlängd praktik och flera har påbörjat kompletterande studier.

Denna omgång har vi femton kursdeltagare från fjorton olika länder på fem kontinenter, tolv olika språk och tio olika yrken.

Läs mer om utbildningen

Redaktör: Kerstin Reinholdsson