Publicerad: 2012-01-10

Utlysning av CeSam:s/Vaartoe:s studentstipendium 2011

NYHET Är du student och har skrivit en c- eller d-uppsats eller ett examensarbete med samisk tematik? Då är du välkommen att söka CeSam:s/Vaartoe:s studentstipendium på 10 000 kronor. Ansökan ska vara oss tillhanda den 15 februari.

Centrum för Samisk forskning/Vaartoe samordnar och initierar forskning om samernas kultur, språk och historia och det samiska samhället. För att öka intresset för forskning och utbildning med samisk tematik delar vi ut studentstipendier till studenter. De två stipendierna, på vardera 10 000 kronor, kommer att överlämnas under samiska veckan i Umeå i början av mars 2012.

Stipendierna finansieras genom stöd från Sametingets kulturråd och är avsedda att användas för resor eller inköp i samband med forskning.

Uppsatsen eller examensarbetet ska vara framlagd vid ett svenskt universitet eller högskola under de senaste tre åren och ha en samisk tematik. Vi vill också att stipendiaterna håller en kortare föreläsning i samband med utdelningen där de berättar om sina uppsatser eller examensarbeten.

Skicka in din ansökan, där du berättar lite om dig själv och dina framtidsplaner, tillsammans med din färdiga uppsats eller ditt examensarbete.

Din ansökan vill vi ha senast den 15 februari 2012.
Eventuella frågor besvaras av CeSam:s föreståndare Peter Sköld 090-786 63 47.

Ansökan skickas till: Umeå universitet Centrum för Samisk forskning901 87 Umeå