Publicerad: 2019-12-18 Uppdaterad: 2023-05-02, 10:27

Utmärkelse till Andreas Josefsson för forskning om prostatacancer

NYHET 2019 års Cutting Edge Award tilldelas Andreas Josefsson. Priset delades ut av Astellas vid ett möte i Köpenhamn 13 december.

Text: Maria Israelsson Nordström

Astellas är ett läkemedelsföretag som verkar inom medicinsk behandling av prostatacancer. I samband med ett möte arrangerat av Astellas i Köpenhamn, där nordiska forskare inom onkologi och urologi deltog, delades priset ut. Prismottagaren presenterade i samband med prisutdelningen om biomarkörer för individanpassad behandling, en ny kombination av isolering av cirkulerande tumörceller, samt preliminära data från den randomiserad fas III studie med tidig cytostatika för behandling av prostatacancer som han är huvudansvarig för. Andreas Josefsson rekryterades till Wallenberg Centrum för Molekylär Medicin vid Umeå universitet i februari 2019 och är anställd vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap.

Andreas Josefsson
Biträdande universitetslektor, kombinerad med klinisk tjänstgöring, övrig/annan befattning