Publicerad: 2018-03-02

Vaartoe håller Lars Thomasson symposium

NYHET Under samiska veckan bidrar Vaartoe - Centrum för samisk forskning vid Umeå universitet, med sitt årligt återkommande Lars Thomasson-symposium. Årets sammankomst har ingen mindre än Lars Thomasson själv som tema.

Lars Thomasson Foto: Jörgen Heikki, SR & SVT Sápmi

Lars Thomasson är en av dem som ligger bakom tillkomsten av Sametinget i Sverige och vid senaste invigningen i Östersund gav han i ett uppskattat högtidstal en återblick om hur det gick till.

Lars Thomasson fyller 90 i år och utsågs 1994 till hedersdoktor vid humanistiska fakulteten vid Umeå universitet, efter en lång forskargärning.

Lars Thomasson har varit en framträdande samisk politiker och har dessutom i sin roll som forskare gjort stora och mycket betydelsefulla insatser genom att lyfta fram samisk historia, inte minst gällande samerna i Jämtland och Härjedalen.

Föreläsarnas presentationer under symposiet fokuserar på de många områden som Lars Thomasson har varit engagerad i och arbetat med.

Onsdag 7 mars kl. 11.00-16.00, Västerbottens museum, Umeå

Moderator: Patrik Lantto, professor och föreståndare vid Vaartoe,  Ubmejen universitiähta, Umeå universitet

Program

11.00    Inledning och fika               Patrik Lantto professor och föreståndare vid Vaartoe, Ubmejen