Publicerad: 2013-02-12

Vad är en kvinna? – filmvisning hos kultur och medier

NYHET Den norska regissören Anette Ostrø, besöker institutionen för kultur- och medievetenskaper den 1 mars.

Anette Ostrø Foto: Håvard Byrkjeland

Vid besöket kommer Anette Ostrø att visa sin film Kvinnen og meg. Filmen är en personlig, poetisk och filosofisk dokumentärfilm där regissören reflekterar kring sitt förhållande till sig själv som kvinna.

Hon drar också paralleller till hur det feminina uppfattas i samhället. Genom filmen försöker regissören närma sig en större medvetenhet och en friare definition av det kvinnliga.

Tid & plats: 1 mars kl 10.00-12.00, Dramastudion, Humanisthuset

Efter filmvisningen, 45 minuter, pratar Anette Ostrø om filmen och det kommer att finnas tid för att ställa frågor.

Anette Ostrø startade sin karriär som regissör i Umeå på 1990-talet och utbildade sig på regilinjen vid Den Norske Filmskolen i Lillehammer 1999-2002.

Kort filmografi:

• Regi av kortfilmen ”Fiin Aargang” 35 mm, (januari 2008)
  • Regi av dokumentärfilmen ”Afrikanske Lys ”, 50 minuter, producerad av Mirmar film production A/S. Visad i NRK 19 och 23 oktober 2005.
  • Regissör på TV-serien ”Amuletten ”, 75 minuter drama för NRK, producerad av Nordisk Film A/S. Visad på NRK 27 februari 2005 och sommaren 2006. Också visad på SVT, YLE och DR.

Redaktör: Per Melander