Publicerad: 2015-04-27

Vad är Norrland värt?

NYHET Det satsas mångmiljardbelopp på gruvor och vindkraft i norra Sverige.Men innebär det att man i Norrland får ta del av jobben och vinsterna?

Denna fråga har Arne Müller tillsammans med fotografen Erland Segerstedt tittat närmare på. Bland annat har Müller intervjuat Handelshögskolans och tillika CERE:s Runar Brännlund till boken "Norrlandsparadoxen".

Runar Brännlund har som bekant tittat närmare på vad Norrland är värt. Han menar på att det inte är summan i sig som är intressant utan förändringen över tid: "Norge återinvesterar vinsterna från oljan så att det ger en avkastning. Man minskar på kapitalstocken i form av olja men ökar kapitalstocken på andra områden som ger avkastning istället.

När man jämför ett land som Sudan med Norge, har Sudan ett extremt stort, negativt genuint sparande; man äter helt enkelt upp sin framtida kapitalstock."

Författaren Arne Müller och fotografen Erland Segerstedt besöker Umeå universitet och berättar mer om Norrlandsparadoxen den 13 maj.
Tid och plats13 maj kl 13.15S311Samhällsvetarhuset