Publicerad: 2016-10-10

Vad är på gång?

NYHET Jag frågar Maria Carbin, sedan ett år tillbaka ansvarig för kursutvecklingen vid Genusforskarskolan

– Mycket är på gång, vi håller just nu på att utveckla en helt ny seminarieserie/forskarkurs där vi ska läsa feministiska klassiker. Vi kommer att börja med en djupdykning i den så kallade andra vågens feminism. Det som även brukar kallas för materialistisk feminism eller standpoint theory, men också fördjupa oss i andra feminister som räknas in i den så kallade andra vågen, som Simone de Beauvoir. Seminarieserien kommer vara öppen för alla - doktorander och forskare berättar Maria Carbin.

Under våren 2016 hölls för första gången kursen ”Doing Ethnography” med Helena Petterson, etnolog, som kursansvarig. Som en uppföljning kommer kursen Writing Ethnography ges våren 2017, en metodkurs med mer praktiska inslag, även den med Helena Petterson som kursansvarig.

– Doing Ethnography blev väldigt uppskattad av deltagarna och därför känns det roligt att kunna följa upp det positiva gensvaret med ytterligare en kurs. Kursen är fristående så man behöver inte ha läst den tidigare kursen för att delta i denna berättar Maria Carbin.

En annan kurs som startar efter årsskiftet är Arbete, organisation och genus. Kursansvariga är Elin Kvist och Britt-Inger Keisu och gästlärarna vid kursen detta år är Lena Martinsson, professor i genusvetenskap vid Göteborgs universitet, Anna Wahl, professor i genus, organisation och ledning vid KTH och Lena Abrahamsson, professor i genus och teknik vid Luleå tekniska högskola. Maria Carbin berättar att det känns roligt att ge doktoranderna möjlighet till möten och samtal med forskare med sådan lång erfarenhet i fältet.

– Våra kurser är givetvis öppna för alla doktorander att söka, inte bara de som antagits vid Genusforskarskolan säger Maria Carbin.

Läs mer på:Genusforskarskolans kurser

Redaktör: Emma Skog