Publicerad: 2012-06-27

Vad gör en filosof i ett skogligt forskningsprojekt?

NYHET Future Forests startade 2009 och är det största skogsforskningsprogrammet någonsin i Sverige. Det löper över åtta år och sysselsätter ett 30-tal forskare på heltid från huvudsakligen SLU, Umeå universitet och Skogforsk. En av dem är filosofen Lars Samuelsson.

I en intervju i projektets egen tidning Skog & framtid berättar Lars Samuelsson om sin roll som filosof i ett projekt som till stor del handlar om att "mäta och väga." Erland Mårald, idéhistoriker, är även han en av de forskare från humanistiska fakulteten som deltar i projektet.

Ur intervjun med Lars Samuelsson i Skog & framtid:
– Min roll i det här projektet är bland annat att gå på djupet med frågorna och lyfta fram sådant som inte låter sig mätas eller räknas – men som ändå är betydelsefullt, säger han. Att bidra till att alla relevanta aspekter kommer med redan när man sätter agendan för arbetet. Inte minst också att tillföra bränsle till diskussionerna mellan oss forskare som kan påverka projektets färdriktning.

Läs hela intervjun med Lars Samuelsson och även övriga artiklar i tidningen Skog & framtid

Redaktör: Per Melander