Publicerad: 2010-09-15

Vad vet du om livet i en vattendroppe?

NYHET Många djur och växter i havet är så små att vi inte ser dem med blotta ögat. Hur ser de ut? Och vad gör de för nytta? Välkommen till en kväll om havet med film, laborationer, datorspel och föreläsning tisdagen den 21 september på Umevatoriet.

För de flesta är livet i en droppe havsvatten helt okänd. Många av oss vet att sälar, havsörnar och människor utgör toppen på näringskedjan, och att de stora fiskar vi äter i sin tur äter mindre fiskar, som äter ännu mindre fiskar. Men sen då? Och vad är algblomning egentligen?

I filmen ”Livet i en vattendroppe” får vi följa med ner i Bottniska vikens vatten och se de vackra, guldskimrande kiselalgerna och de blågröna, pärlliknande cyanobakterierna. I datorspelet ”Under ytan” utmanas vi att hjälpa hinnkräftan, spiggen och alla de andra organismerna i näringsväven att hitta sin föda och äta sig mätta innan tiden är ute. Dessutom blir det en spännande föreläsning om havet i allmänhet och det speciella med brackvattenhavet Bottniska viken i synnerhet. Och på labbet kan du själv lägga havets minsta invånare under luppen, lära dig mer om kopplingen mellan vattnets salthalt och flytkraft, och bli en hejare på vad som skiljer olika sorters alger åt.

Välkommen till en helkväll om havet!

Var? På Umevatoriet, Umestan företagspark, hus 56
När? Tisdag 21 september kl 18
Vad? • Premiär för filmen ”Livet i en vattendroppe”• Release för datorspelet ”Under ytan”• Spännande föreläsning om havet• Laborationer, titta i mikroskopFör vem? Kvällen är öppen för allmänheten. Arrangemanget pågår även dagtid 20-24 september för skolklasser.
Varför? För att havet är spännande, vackert - och livsviktigt!

Arrangemanget är ett samarbete mellan Umevatoriet och Umeå marina forskningscentrum.

Projektet finansieras av Europeiska unionen, europeiska regionala utvecklingsfonden, Umeå universitet, Umeå kommun, Länsstyrelsen Västerbotten, Landstinget Västerbotten, Regionförbundet Västerbotten, Algoryx Simulation AB och Oryx Simulations AB.

För mer information: www.umevatoriet.se

För ytterligare information, kontakta gärna:

Tommy Jonsson, Umevatoriet
E-post: tommy.jonsson@physics.umu.se