Publicerad: 2018-01-19

Välbesökt återinvigning av Humlab

NYHET Humlab vid Umeå universitet startade 2001 och har efter renoveringsarbete anpassats till dagens behov och efterfrågan av infrastrukturer, mötes- och studiemiljöer. Vid en mindre men välbesökt ceremoni återinvigdes de nygamla lokalerna av rektor Hans Adolfsson och föreståndaren Stefan Gelfgren.

I det ”nya” labbet finns förbättrade möjligheter för mindre möten för forskning, undervisning och samverkan. Lokalerna och möblemanget har blivit mer flexibla för att kunna växla mellan olika typer av lärandesituationer. Labbet har även fått utrymmen med mer specifika funktioner, som till exempel ett så kallat maker space och en ljudstudio.

Annika Egan Sjölander, ordförande i Humlabs styrelse, var först ut bland talarna vid återinvigningen. Hon talade bland annat om betydelsen av en miljö som kan ta tillvara intresset och bidra med funktioner för utvecklingen av digital humaniora.
Rektor Hans Adolfsson förrättade invignigen med att utlysa en skål och samtidigt betona hur funktionella infrastrukturer alltmer har betydelse för all forskning.
Torkel Molin, prodekan vid humanistiska fakulteten, beskrev bland annat hur han i Humlab med fördel bedrivit undervisning, något som genom åren uppskattats av många studenter.
Richard Olsson, enhetschef vid lokalförsörjningen, berättade hur han en gång i tiden som civilingenjör närmat sig humanistiska ämnen och teorier. Han ser därför Humlabs betydelse inte minst som en plats för tvärvetenskapliga möten.
Humlabs föreståndare Stefan Gelfgren passade på att tacka alla inblandade, inte minst Humlabs personal, för tålmodigt och bra jobb under ombyggnationerna.

Läs även tidigare nyhet om Humlabs nyrenovering på umu.se

Redaktör: Per Melander