Publicerad: 2015-09-07

Välbesökt Välkomstmässa med 150 utställare

NYHET Solsken och extra många utställare välkomnade Umeå universitets nya studenter under årets Välkomstmässa på campusområdet. Under en dag fick studenterna möjlighet att lära känna Umeå och Umeå universitet lite närmare.

– Vi vill att alla nya studenter ska känna sig riktigt välkomna! Många besöker Umeå för första gången och flera har aldrig pluggat på ett universitet förut. Därför vill vi redan i början av terminen visa upp vad staden har att erbjuda och vad det kan innebära att vara student, säger Maria Hammarström, projektledare för Välkomstmässan.

Hon berättar att kårer, program och faddrar jobbar hårt för att mottagningen av nya studenter ska bli så bra som möjligt. Välkomstmässan är ytterligare ett sätt för universitetet att välkomna nya studenter. Här har också kommun, företag och föreningar chans att visa upp sig och bjuda in till sina verksamheter.

– I år ville vi höja oss ytterligare och satsade därför på fler utställare som möter studenternas förväntningar. På plats fanns exempelvis utställare som kunde ge råd kring bostad, extrajobb, nöje och föreningsliv, säger Maria Hammarström.

Nöjda besökare

Mats Pääkkölä och Vendela Wikström – två av universitetets nya studenter – gav mässan högt betyg.

Och satsningen verkar ha lyckats. Mässan får högt betyg av årets nyfikna besökare, bland annat två studenter på programmet för journalistik.

– Man känner sig välkommen. På mässan finns det mycket att se och det finns något för alla. Umeå verkar vara en bra stad, säger Mats Pääkkölä från Gällivare, som flyttat till Umeå för bara fem dagar sedan.

– Ja, jag kommer att prova på massor. Det här känns som en trevlig start, säger Vendela Wikström från Härnösand.

Anita Karlsson informerade om Studenthälsan på mässan.

Några som alltid är med på Välkomstmässan är Studenthälsan.

– Vi vill berätta att vi finns och vilken service studenterna kan få från oss. I år upplever jag ett lite större intresse än tidigare. Väldigt många har till exempel varit intresserade av få veta vilken hjälp vi erbjuder om de skulle bli sjuka, berättar Studenthälsans Anita Karlsson, som i år också delade ut gratis kondomer och en receptsamling av universitetets dietiststudenter.

Glad vinnare

Edwin Ekholm vann tävlingen You're in for a surprise, och belönades med presentkort.

För att fira att Umeå universitet fyller 50 år bjöds studenterna också på tårta på Välkomstmässan. Och tårtan var omtyckt – omkring 1 200 tårtbitar delades ut under ett fåtal timmar.

Uppskattad var också universitetets egen tävling ”You're in for a surprise”, i vilken nästan 200 studenter deltog.

Tio lyckliga vinnare fick ta emot var sitt presentkort, och en av de glada var Edwin Ekholm, som pluggar på universitetets tränarprogram.

I strålande sol och till tonerna av bandet Pale Honey, som presenterades av Kultur på campus, så kunde stämningen på mässan knappt bli bättre.

Text: Kristina Forsman Lindmark.

Foto: Ulrika Bergfors Kriström.

Redaktör: Camilla Bergvall