Publicerad: 2017-10-17

Välbesökta doktorandföreläsningar på Kvinnohistoriskt museum

NYHET Över 130 personer kom för att lyssna när Genusforskarskolan vid Umeå centrum för genusstudier för första gången arrangerade en föreläsningskväll på Kvinnohistoriskt museum den 5 oktober. Doktorandernas presentationer handlade bland annat om hur rättsliga åtgärder kan öka andelen kvinnor i bolagsstyrelser och på andra höga positioner i samhället, om transpersoners erfarenheter av vård och hälsa och om tjejers ilska, utagerande och våld och vad som egentligen är okej att känna och för vem.

Under 2017 och 2018 firas genusforskningens långa tradition vid Umeå universitet under namnet Genusjubel. På Kvinnohistoriskt museum arrangerades som en del av festligheterna en föreläsningskväll där tre doktorander från Genusforskarskolan presenterade valda delar av sin forskning i tjugo minuter långa presentationer. Museichef Maria Perstedt och vicedekan Ann-Louise Silfver, med rötterna i Genusforskarskolan, inledde kvällen och hälsade alla välkomna.

Johanna Jers, Juridiskt forum, var först ut att presentera delar från sitt avhandlingsarbete, om hur rätten kan vara ett instrument för att nå jämställdhet. Som det ser ut i dag innehar färre kvinnor än män höga positioner i samhället. Johanna har studerat bolagsstyrelser och vad som händer när man inför aktiva rättsliga åtgärder som exempelvis könskvotering.

Ida Linander, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, berättade om transpersoners erfarenheter av att möta den transspecifika vården och den utredning som föregår tillgång till könsbekräftande vård. Hon har i sitt avhandlingsarbete gjort intervjuer där bland annat frågor om normer kring könsidentitet och könsuttryck har behandlats.

Sist ut var Linda Arnell, Institutionen för socialt arbete. Linda forskar om tjejers användning av utagerande handlingar och våld. Hennes studie bygger på intervjuer med professionella och med tjejer som har erfarenheter av att använda utagerande handlingar och våld. Under presentationen gavs exempel på tjejernas egna berättelser om våld, om hur känslor ges betydelse och vad som egentligen är okej att känna och för vem.

Intresset från allmänheten var stort. Över 130 personer kom till museet, för att lyssna och ställa frågor. Museichef Maria Perstedt sammanfattar den lyckade kvällen föreläsningskvällen på följande vis:
-  Ända sedan museet öppnades har vi arbetat för att bli en välbesökt plats där vår publik kan möta ny genusforskning. Nu är vi äntligen där! Att denna premiär skedde i samband med UCGS:s eget jubileumsfirande ”Genusjubel” förgyllde kvällen ytterligare. Museet ser fram emot att få fortsätta jubla tillsammans med Umeå universitets genusforskare under lång tid framåt.

Ann-Louise Silfver var lika förtjust över kvällens doktorandföreläsningar och den stora publikuppslutningen.
- Det var otroligt roligt att få tillgång till en arena där forskare får möta en intresserad allmänhet och Umeå centrum för genusstudier och Genusforskarskolan hoppas verkligen på att få göra en favorit i repris och arrangera fler doktorandföresläsningar i samarbete med Kvinnohistoriskt museum, säger Ann-Louise Silfver.