Publicerad: 2022-10-04 Uppdaterad: 2022-10-05, 14:25

Rektor: ”Våldet mot demonstrerande studenter i Iran är oacceptabelt”

NYHET Umeå universitet fördömer det våld som demonstrerande studenter utsätts för i Iran. Rektor Hans Adolfsson ställer sig bakom Sveriges universitets- och högskoleförbunds uttalande om att våldet är oacceptabelt.

Text: Johanna Fredriksson

– Demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet är grundbultar för ett universitet. Våldet mot studenter som demonstrerar i Iran är oacceptabelt, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet och vice ordförande för Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF.

Den 16 september dog den 22-åriga Masha Jîna Amini i iranskt polisförvar, efter att ha gripits av iranska moralpolisen, för att hon inte ansågs bära sin huvudsjal på korrekt vis. Protester och demonstrationer mot regimen har sedan dess ägt rum i stora delar av Iran, situationen har blivit våldsam och många människor har dödats.

Internationell media rapporterar att iranska säkerhetsstyrkor har satt in tårgas och skjutit skarpt mot protesterande studenter vid Sharif University of Technology i Tehran. Universitetet har nu tvingats stänga.

Ställer sig bakom uttalande

Med anledning av detta har SUHF publicerat ett uttalande om att det pågående våldet mot studenter är oacceptabelt. SUHF är djupt oroade över situationen för såväl studenter som universitetsanställda.
Umeå universitet ställer sig helt bakom det uttalandet.

Läs SUHF:s uttalande på deras webbplats