Publicerad: 2018-06-05

Väljarnas partival skiljer sig allt mer beroende på om man bor i större städer eller på landsbygden

NYHET Det visar aktuell forskning av Anders Lidström vid statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet, som redovisas i Dagens Nyheter samt mer utförligt i statsvetarbloggen ”Om Makt och Politik”. Anders Lidström urskiljer en grupp stadspartier bestående av Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Feministiskt initiativ och i viss mån Kristdemokraterna. Till landsbygdsgruppen hör Centern, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och till viss del Vänsterpartiet. ”Verklighetsbilder, erfarenheter och värderingar av vad som är viktigt skiljer sig åt mellan städer och landsbygd och det förändras av urbaniseringen. Partierna appellerar i olika grad till människor som lever i de här olika verkligheterna”, säger Anders Lidström.