Publicerad: 2013-02-21

Välkommen till konferensen Understanding North, 25–26 april

NYHET Den internationella konferensen Understanding North kommer att hållas i Umeå den 25–26 april 2013 och arrangeras av humanistiska fakulteten, Umeå universitet, för att uppmärksamma att Umeå utsetts till Europas kulturhuvudstad 2014.

En mängd olika teman kommer att behandlas vid konferensen. Allt från kartografi, fotografi och litteratur till klimatförändringar och livskvalitéer i det cirkumpolära området, mm.

Bidragen kommer därefter att publiceras i det första numret av Journal of Northern Studies 2014. Förhoppningen är att den volymen blir till en antologi av vetenskap, beskrivningar, berättelser och tankar om "det nordliga".

En sådan antologi blir inte bara en lämplig gest inför Umeås kulturhuvudstadsår, utan även en värdefull resurs som referens och inspiration för alla som arbetar med frågor kring nordliga perspektiv.

Konferensen som är gratis startar kl. 09.30 torsdagen 25 april och avslutas fredag 26 april kl. 12.00.

Mer information om konferensens program och logistik

Redaktör: Per Melander