Publicerad: 2008-11-06

Välkommen till nya www.umu.se!

NYHET Lördag den 8 november var det premiär för Umeå universitets nya webbplats. Då lanseras nya centrala webbsidor, på såväl svenska som engelska.

Med ny design – i enlighet med universitetets nya grafiska profil – och en ny navigationsstruktur, vill vi göra det lättare för våra besökare att hitta den information de söker. Nya www.umu.se följer också i möjligaste mån riktlinjerna för 24-timmarswebben och andra inhemska och globala standarder för moderna webbplatser (som w3c.org), vilket gör att den håller god standard vad gäller tillgänglighet.

Ett första steg

Med centrala webbsidor menar vi universitetsgemensamma sidor om Utbildning, Forskning, Samverkan och Om Umeå universitet, som nu kan nås via fasta flikar. Som besökare kommer du att märka att mycket är nytt, men också att allt ännu inte är på plats i och med denna första etapp.

I nästa etapp, efter årsskiftet, ska institutioner, högskolor och fakulteter successivt slussas över till den nya strukturen, och därefter väntar t. ex. förvaltningsenheterna.

”Hela” den gamla webben förs dock inte över till det nya, eftersom information som enbart vänder sig till befintliga studenter återfinns i en Studentportal, och information som enbart vänder sig till anställda ska flyttas till en ”Anställdaportal”.

För dig som besökare

Vi är övertygade om att den nya webben ger en hel del fördelar för våra besökare. Får vi säga det själva är den betydligt snyggare än den tidigare, mer enhetligt strukturerad och mer överskådlig än sin föregångare. Bättre nyhetshantering, med åtskilliga möjligheter att prenumerera på nyheter som RSS-flöden. Allteftersom ska vi också tillföra bättre sökmöjligheter, bättre kartor, bättre visning av rörlig bild och mycket annat som det nya upplägget ger möjlighet till. Vi jobbar också med att ytterligare förbättra presentationen av vårt utbildningsutbud.

Tillfälliga störningar

Under en övergångsperiod riskerar man att stöta på en del brutna länkar och man kommer också länkas mellan gamla och nya webben som har helt olika struktur och design, vilket kan verka förvirrande. Tyvärr kan vi inte komma ifrån detta – det besväret får vi ta för att göra en av Sveriges största och mest komplexa webbplatser bättre och mer flexibel för framtiden!

Redaktör: Projektgruppen Nya webben