Publicerad: 2015-09-22

Välkommen till Umeå GE Garage

NYHET Den 7–10 oktober är Umeå universitet med och arrangerar GE Garages på Sliperiet i Umeå. Syftet med dagarna är att skapa intresse för teknik, innovationer och digital tillverkning. På plats finns också den senaste utrustningen, alltifrån 3D-printrar och 3D-scannrar till CNC-fräsar och laserskärare.

Additiv och digital tillverkning förändrar sättet vi designar, tillverkar och använder varor och produkter. Den nya tekniken kommer påverka såväl industri som samhälle. Umeå universitet satsar stort på den nya tekniken och var en av initiativtagarna till förra årets nationella forsknings- och innovationsagenda för additiv tillverkning. En förutsättning för att Sverige ska kunna inta en ledande position på området är samarbete, och när General Electrics globala roadshow GE Garages under nästa vecka landar i Sliperiet i Umeå bjuds ledande företag, representanter för Umeå universitet och Umeå kommun in till ett fullmatat program av spännande föreläsningar, workshops och prova på-tillfällen inom området.

– Tanken är att GE Garages ska leda till nya idéer och nya samarbeten mellan regionens tillverkande företag, företag inom design, arkitektur och IT, forskare och studenter med intresse för den digitala tillverkningstekniken – en viktig del för svensk industris framtida konkurrenskraft, säger Marlene Johansson, föreståndare vid Sliperiet – Umeå universitets innovationsmiljö med flera prototypverkstäder och verktyg för visualisering i den digitala tillverkningsteknikens framkant.

Mats Falck, projektsamordnare Externa relationerMobil: +46 70 2144040
E-post: mats.falck@umu.se