Publicerad: 2018-05-15

Välkommen till universitetets Vårpromotion

NYHET Lördagen den 19 maj är det dags för Umeå universitets Vårpromotion, då jubeldoktorer, nya doktorer och pristagare firas vid en högtidlig ceremoni i Aula Nordica. Firandet inleds redan på fredagen då pristagarna håller föredrag och pedagogiska samtal.

Vid vårens högtid promoveras universitetets nya doktorer, det vill säga de som har skrivit och publicerat en vetenskaplig avhandling i ett forskarämne. Under lördagens två timmar långa ceremoni i Aula Nordica får totalt 86 nya doktorer ta emot doktorshatt eller lagerkrans, samt guldring och diplom. Fyra jubeldoktorer kommer att promoveras. Jubeldoktor blir man 50 år efter man promoverades till doktor. Vid ceremonin delas också pedagogiska och vetenskapliga priser ut.

Det är första gången i universitetets 53-åriga historia som vi har jubeldoktorer på scenen vid ceremonin, vilket är extra roligt, berättar Charlotte Wiberg, ceremonimästare vid Umeå universitet.

Högtiden inleds fredag den 18 maj med öppna fördrag och samtal under ledning av universitetslektor P O Ågren.

Föredrag och samtal fredag 18 maj, Vardagsrummet, Humanisthuset

9.00-9-20 Oljan i utbildningsmaskinerietGisela Taube Lyxzen, Handelshögskolan vid Umeå universitet
Umeå studentkårs studievägledarpris

9.25-9.45 Baltic Sea under multiple stressorsDarya Kupryianchyk, Kemiska institutionen
Umeå kommuns vetenskapliga pris

10.00-12.00 Pedagogiska samtal med de pedagogiska pristagarnaIntroduktion av rektor Hans AdolfssonMalin Brundin, Institutionen för odontologiMerja Ellefson, Institutionen för kultur- och medievetenskaperKaryn Humphries Sandström, Institutionen för språkstudierFatima Pedrosa Domellöf, Institutionen för klinisk vetenskap
Petra Rydén, Institutionen för kostvetenskap

Ceremoni 19 maj, Aula Nordica

Ceremonin på lördag är öppen för allmänheten. Dörrarna in till aulan öppnar cirka 15.30. Några få rader är reserverade, i övriga gäller fri placering. Platserna ska vara intagna senast 15.50.

Lördagens ceremoni sänds direkt på universitetets Facebook-sida och påwww.umu.se/live.

Programmet för ceremonin

Läs mer om vårpromotionen

För mer information, kontakta gärna:

Charlotte Wiberg, ceremonimästare,Telefon: 070-201 15 40
E-post: charlotte.wiberg@umu.se