Publicerad: 2022-09-02

Varmt välkomnande av nya och befintliga studenter

NYHET De första kyliga höstvindarna mötte studenterna på Campus Umeå den första dagen i september. Men desto varmare var stämningen på Umeå universitets välkomstmässa. Ett stort antal utställare, rektor Hans Adolfsson och rapparen och låtskrivaren Cleo gjorde allt för att välkomna studenterna.

Text: Josefin Laestadius

– Jag kom nyligen hit till Umeå och ska läsa Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer. Den inriktningen finns bara här så därför blev det Umeå för min del, berättar Magdalena Andersson Pettersson, en av studenterna som besökte Välkomstmässan.

Tanken med mässan är att ge nya och befintliga studenter en bra start på studierna och en inblick i vad universitetet och Umeå har att erbjuda. I år kunde Välkomstmässan hållas i fysisk form, första gången sedan 2019 och cirka 110 utställare fanns på plats både inomhus och utomhus vid Universum. Allt från företag, föreningar, studieförbund och kommun till bostadsförmedlare och Studenthälsan visade upp sitt utbud. Studenterna minglade och passade på att få svar på sina frågor.

Arda Göktas från Schweiz studerar på International Business Programme och är nyfiken på vad friluftslivet i norra Sverige har att erbjuda.

– Jag har hört så mycket gott om Umeå universitet därför valde jag att studera här. Jag gillar naturen och hoppas få vara ute mycket i höst, säger Arda Göktas.

Även för Villiam Bornström som läser Kognitionsvetenskap var Umeå universitet ett självklart val.

– Jag visste att det var fint i Umeå eftersom min bror pluggade här, säger han.

Studentlivet mycket mer än bara studier

Rektor Hans Adolfsson hälsade alla studenter varmt välkomna och i sitt tal framhöll han den mångkulturella miljön på Umeå universitet, som med sitt sammanhållna men ändå öppna campus erbjuder en unik möjlighet till nya impulser och kunskapsutbyten.

– Ta till vara tiden här, bredda och skapa din helt unika kompetens! Studentlivet är så mycket mer än bara studier. Det är en möjlighet att träffa nya kompisar, vara i en kreativ miljö, och vem vet kanske du träffar din livspartner under studietiden, sade Hans Adolfsson från scenen i Universum.

Cleo med vänner fick taket att lyfta

Rapparen och låtskrivaren Cleo med vänner från Random Bastards fick taket i Universum att bokstavligen lyfta. Cleo som har sina rötter i Umeå skapade fin kontakt med publiken och berättade öppet om det senaste albumet som inte alls var så självklart att det skulle bli av. Många i publiken sjöng med i låtar som ”Tjejerna, Tjejerna, Tjejerna”, ”UÅ” och ”Helt Ok Typ”.

Att komma som ny student till ett helt nytt sammanhang och kanske en helt ny stad kan vara omtumlande. Frågorna kan vara många och nyfikenheten stor. Någon kanske också känner oro över allt det nya. Tomadj Karimi som projektleder Välkomstmässan hoppas att studenterna ska få med sig en känsla av att studietiden kommer att bli bra, att det finns stöd att få och massor av roliga saker att uppleva.

– Det har varit en bra stämning här i dag med glada och peppade utställare som gjort allt för att visa upp vad universitet och Umeå har att erbjuda, säger Tomadj Karimi.