Publicerad: 2020-09-04

Välönskningar till Internationella Arktiska skolan i Yakutsk

NYHET Arcums föreståndare och styrelseordförande för UArctic Peter Sköld skickade sina välönskningar till invigningen av den Internationella Arktiska skolan i Yakutsk, Ryssland som slog upp sina dörrar den 1 september 2020

Text: Anngelica Kristoferqvist

I september öppnade den Internationella Arktiska skolan i Yakutsk, i östra Sibirien, med plats för över 200 högstadie- och gymnasieelever i åldrarna 12-18 år. Skolan har som mål att ge kunskap utöver det vanliga och erbjuder förutom utbildning i de traditionella ämnena även konst, teknik, samt historia och utveckling i Arktis liksom global och regional hållbar utveckling i Arktis, allt i en internationell kontext och med engelska som huvudspråk.

I lokalerna, som stod klara i maj 2020 och beskrivs vara i världsklass, finns bland annat ett planetarium och datalaboratorium med toppmodern utrustning, videostudio, pool, musik- och danslokaler samt klassrum för utländska språk och mycket mera. För att bli antagen till skolan krävs att man klarar den hårda konkurrensen under ansökningsförfarandet. Till årets antagning deltod 1188 elever varav 185 blev antagna.

Arcums föreståndare Peter Sköld sitter som styrelseordförande i University of the Arctic (UArctic) och skickade sina välönskningar till öppningsceremonin som ägde rum den 1 september. UArctic är ett internationellt samarbetsnätverk av universitet, högskolor och forskningsinstitut m.m. för utbildning och forskning i norr. Via länken nedan kan du se och höra Peter Skölds hälsning till den Internationella Arktiska skolan i Yakutsk.