Publicerad: 2018-03-19

Var fjärde klarade teoriprov för läkare

NYHET 22 läkare med utländsk utbildning uppnådde godkänt i det senaste teoretiska kunskapsprovet. De kan därmed gå vidare till ett praktiskt kunskapsprov som leder fram till möjlighet att söka svensk läkarlegitimation. Det visar siffror från Umeå universitet.

– Vi är mycket glada att se att flera som tidigare prövat att göra det teoretiska delprovet nu har förbättrat sina resultat och blivit godkända på provet, säger Magnus Hultin, som är ansvarig för kunskapsprovet.

Det var 91 som skrev detta senaste teoretiska kunskapsprov. Av dem blev 22 godkända, det vill säga 24 procent eller nästan var fjärde. Sedan denna möjlighet infördes 2016 har totalt 16 läkare nu blivit legitimerade efter att först ha blivit godkända i det teoretiska delprovet, sedan klarat det praktiska delprovet, genomfört godkänd kurs i författningskunskap, Svenska nivå C1 samt godkänd praktisk tjänstgöring i sex månader.

– Det är ingen enkel sak att få en svensk läkarlegitimation. Men vi kan nu se att det är fullt möjligt och de som klarar alla kraven kan bli ett efterlängtat tillskott i svensk sjukvård, säger Magnus Hultin.

Umeå universitet har genom avtal med Socialstyrelsen det nationella uppdraget att ordna svenska kunskapsprov för läkare från länder utanför EU/EES-området.

För mer information, kontakta gärna

Magnus HultinProgramdirektör för läkarprogrammet och ansvarig för kunskapsprovetDocent i Anestesi och intensivvårdUmeå universitetTelefon: 090-786 91 09 och 0920-28 23 41
E-post: magnus.hultin@umu.se

Bild på Magnus Hultin för nedladdning. Foto: Mattias Pettersson.

Foto skrivning: Mostphotos

Redaktör: Ola Nilsson