Publicerad: 2018-04-23

Värd för seminarium om nordiska universitetens roll i det nya Arktis

NYHET Den 25–26 april är universitetet värd för ett nordiskt rådsmöte samt ett seminarium med temat The Nordic universities role in the new Arctic. De inbjudna deltagarna kommer från universitet i Nordiska centrets fem medlemsländer: Finland, Norge, Island, Sverige och Danmark.

­– Universitetets medlemskap i Nordiska centret syftar främst till att utveckla kontakter och samarbeten mellan medlemsuniversitet och Fudan University i Shanghai. Därför känns det särskilt roligt att vi kan ordna ett arktiskt seminarium i anslutning till rådsmötet. Talarna under seminariet kommer tillsammans att ge en bra bild av en del av den forskning som bedrivs vid våra respektive universitet, säger Per A. Nilsson, International Office.

Representanter från 23 universitet i de fem medlemsländerna deltar på rådsmötet den 25 april.

Den 26 april hålls seminariet The Nordic Universities role in the new Arctic som behandlar samtida arktisk forskning vid medlemsuniversiteten. En av huvudtalarna för dagen är Finlands Arktisambassadör René Söderman.

Från Umeå universitet medverkar Heidi Hansson, vicerektor, Peter Sköld, professor vid Centrum för samisk forskning och föreståndare för Arktiskt centrum vid Umeå universitet, Douglas Nord, gästprofessor vid Statsvetenskapliga institutionen, Isabelle Brännlund, samordnare för forskning vid Centrum för samisk forskning och John Anderson, gästprofessor vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. B

Både medarbetare och allmänheten är välkomna att delta i seminariet.
The Nordic Universities role in the new Arctic

Umeå universitet har varit medlem i Nordiska centret placerat vid Fudan University, sedan starten 1995. Syftet är att underlätta samarbeten mellan forskare och studenter i Kina och de fem medlemsländerna.

För forskare vid medlemsuniversiteten erbjuder centret medel för forskningsvistelser, stöd under forskningsvistelsen vid Fudan University och medel för seminarier, workshoppar och konferenser.

Under hösten 2013 genomförde Umeå universitet, Oslo universitet och Helsingfors universitet en kurs, Nordic Studies, vid University of Fudan, för kinesiska studenter på kandidatnivå.

I april 2017 förlades den avslutande delen av Umeå universitets chefs- och ledarutvecklingsprogram vid Fudan University.

Nordiska centret beviljade också medel till workshoppen Closing the Gap: How technology changes spatial relationships between humans and animals som gavs i Shanghai i mars 2018.

Medlemsuniversitet i Nordiska centret i Kina

Läs mer om Nordiska centret i Kina:
www.nordiccentre.net/

För frågor, kontakta gärna

Per A. Nilsson, International OfficeTel: 090-786 68 66
E-post: per.a.nilsson@umu.se

Gabriella Nordin, Arktiskt centrum vid Umeå universitet (Arcum)Tel: 090-786 56 44
E-post: gabriella.nordin@umu.se

Redaktör: Sandra Åström