Publicerad: 2018-02-05

Vårens vetenskapsluncher med demokrati i fokus

NYHET Diskrimineras gamla människor i vård och omsorg? Valsystem och röstning – hur kan vi välja? Skolmåltiden – en arena för lärande om demokrati? Det är några av de frågor som kommer att besvaras under vetenskapsluncherna på Kafé Station under våren, med start den 8 februari.

Umeå universitet fokuserar under 2018 att på att sprida information om universitetets verksamhet som har koppling till demokrati och demokratibegreppet, något som finns representerat över hela universitetets bredd. Därför går även vårens Vetenskapsluncher under temat Demokrati.

Umeå universitets populärvetenskapliga vetenskapsluncher är välbesökta och publiken utgörs av allt ifrån skolungdom och yrkesarbetande till pensionärer. De ger forskarna en ypperlig möjlighet att på ett enkelt och direkt sätt presentera en del av sin forskning för intresserade Umeåbor.

Föredragen äger rum på Kafé Station i centrala Umeå på torsdagar klockan 12.15 och pågår i ungefär 20 minuter. Därefter ges möjlighet att ställa frågor till föreläsaren.

Arrangemanget streamas och kan även ses i efterhand på Umeå universitetets Vimeo-kanal på internet.

Journalister hälsas välkomna!

Läs hela programmet våren 2018

För mer information, kontakta gärna:

Ingrid Söderbergh,Kommunikatör, teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Umeå universitetTelefon: 070-60 40 334
E-post: Ingrid.soderbergh@umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh