Publicerad: 2008-05-22

Världen i Bildmuseet och Bildmuseet i världen

NYHET Det är inte bara de nya utställningar som börjar byggas nästa vecka som visar att Bildmuseet, Umeå universitet, är ett internationellt museum av klass. Samtidigt visas nämligen utställningar – producerade av Bildmuseet – i Bukarest, Tromsö och Thessaloniki.

Nästa vecka börjar sommarens utställningar installeras på Bildmuseet. Det blir en grupputställning med mongolska och svenska konstnärer, en stor separatutställning med Jean-François Boclé från Martinique/Frankrike och dessutom en utställning med Jewyo Rhii från Sydkorea i projektet Urban Concerns.

Men redan i morgon fredag den 23 maj öppnar utställningen "Being Here. Mapping the Contemporary" på fem olika museer/gallerier i centrala Bukarest. "Being Here. Mapping the Contemporary" är huvudutställningen på BB3, Bucharest Biennial, 3:e upplagan och är producerad av Bildmuseet. Curatorer är museichef Jan-Erik Lundström och intendent Johan Sjöström. Hela sommaren kan utställningen ses i Bukarest. Den 10 oktober öppnar den i uppdaterad och utbyggd form på hemmaplan i Bildmuseets egna lokaler i Umeå.

Ytterligare två Bildmuseet-producerade utställningar visas just nu på olika platser i Europa. "Människor i Norr", Umeå universitets 40-årsjubileumsutställning, som hade premiär på Bildmuseet i november 2006 och som sedan dess visats i Stockholm, Luleå, Kiruna, Härnösand, Iinari (Finland), invigdes den 20 april på Tromsö Museum. Där finns den kvar ända till den 14 september.

Susan Meiselas "Re-Framing History" som premiärvisades på Bildmuseet i februari 2007, och som sedan dess visats i Stockholm och i Arles, Frankrike, invigdes den 18 april på Thessaloniki Museum of Photography i Thessaloniki, Grekland. Där visas den till den 20 juni.

www.bildmuseet.umu.se

För mer information eller intervju,
kontakta gärna museichef Jan-Erik Lundström.

Redaktör: Helena Vejbrink