Publicerad: 2014-05-28

Världens första internationella konferens om ekoprenörskap

NYHET Umeå universitet arrangerar den 3-5 juni världens första internationella konferens om ekoprenörskap på Kerstins udde, Trehörningsjö.

I dagens debatter om miljö- och ekonomifrågor betonas ofta hur samhällets konsumtions- och produktionsmönster måste miljöanpassas för en mer hållbar och långsiktig utveckling. Samtidigt som medvetenheten finns, tas mycket få politiska beslut som verkligen tar situationen på allvar.

Som svar på denna utmaning startas idag olika former av grön och hållbar företagsamhet av och med så kallade ekoprenörer. Deras affärsmodeller utgår från visionen om att göra en positiv skillnad när det gäller miljöproblemen.

-  Forskarna från hela världen som samlas i Umeå tar de planetära gränserna i form av till exempel klimatförändringarna på fullaste allvar och studerar inspirerande exempel av människor som bedriver ekologiskt hållbart entreprenörskap, säger Martin Hultman, idé- och miljöhistoriker vid Umeå Universitet.

Konferensen kommer att visa exempel på och forskning om olika former av ekoprenörskap. Var teori och praktik är på väg och hur den historiska utvecklingen hittills har sett ut – allt i ett försök att undersöka vilka möjligheter som finns för att utveckla grönt företagande.

Bakom konferensen står idéhistorikerna Christer Nordlund och Martin Hultman, samt ekonomen Karl-Johan Bonnedahl, alla forskare verksamma vid Umeå universitet.

Möjlighet kommer att finnas för intervjuer med särskilt två av forskarna som deltar vid konferensen.

Torbjörn Lahti, Umeåbaserad planerare och grundare av den svenska eko-kommunrörelsen. Han har genom eko-kommunrörelsen bidragit till att över 100 kommuner fått stöd och möjlighet till utbildning och utveckling av grönt tänkande.

Torbjörn kommer att vara tillgänglig för intervju i Umeå på måndag 2 juni men också under själva konferensen.

Anne de Bruin, professor i nationalekonomi vid School of Economics and Finance, Massey University, New Zealand. Hon har genom åren skrivit ett flertal publikationer och även varit en av redaktörerna bakom boken Entrepreneurship: New Perspectives in a Global Age (Entreprenörskap: Nya perspektiv i en global tidsålder).

Anne de Bruins fokus ligger på socialt entreprenörskap, den kreativa industrin, nya begreppsbildningar av entreprenörskap och kvinnliga företagare. (Intervjun sker på engelska)

Anne kommer att vara tillgänglig för intervju i Umeå på måndag 2 juni men också under själva konferensen.

Kontakta gärna arrangörerna Martin Hultman, Institutionen för idé och samhällsstudier eller Karl-Johan Bonnedahl, Handelshögskolan, båda Umeå universitet, för intervjutider. Både Martin och Karl-Johan kommer också att finnas tillgängliga under hela veckan för telefon- eller intervjuer på plats.

Kontaktuppgifter:

Martin Hultman, martin.hultman@umu.se, tel. +46 73-639 46 96

Karl-Johan Bonnedahl, karl.bonnedahl@umu.se, +46 90 786 65 24, +46 70 256 54 18

Länk till mer information och konferensprogrammet

Länk till karta och vägbeskrivning till Kerstins udde

Redaktör: Per Melander