Publicerad: 2009-12-17

Världens minsta gruvarbetare

NYHET På söndag visas dokumentärfilmen "Världens minsta gruvarbetare" i SVT 1. Den skildrar arbetet i projektet BioMinE, där Umeå universitet var en av partnerorganisationerna. Projektet arbetade med biohydrometallurgi - miljövänliga processer där stenätande bakterier hjälper till vid utvinning och bearbetning av metaller.

Biohydrometallurgi är processer där man använder naturliga mikroorganismer, bakterier, för metallutvinning. Så kallad "bio-mining" minskar gruvnäringens miljöpåverkan genom lägre energiförbrukning, minskat behov av giftiga kemikalier och minskade utsläpp av giftiga gaser. Metoderna utgör mer hållbara alternativ till exempelvis smältverksprocesser.

Mellan 2004 och 2008 pågick forsknings- och utvecklingsprojektet BioMinE i Europeiska kommissionens 6:e ramprogram. 37 partners i 15 länder deltog, däribland Umeå universitet, Luleå tekniska universitet, Boliden Mineral och Skellefteå kommun.

Från Umeå universitet medverkade Institutionen för molekylärbiologi med Mark Dopson och Börje Lindström i spetsen. Luleå tekniska universitet bidrog med kunskap om hydrometallurgi. Boliden var med som industriintressent och möjliggjorde tillämpad forskning. Skellefteå kommun koordinerade ett av BioMinE's sex delprojekt, Utbildning, där Anders Norberg var projektledare.

Söndag 20 december visas "Världens minsta gruvarbetare", en dokumentärfilm om projektet, i SVT 1 22.50, men repris i samma kanal 22 december 11.30.
Materialet till filmen spelades in i Sverige, Finland, Belgien, Spanien och Uganda under projektets sista månader.

För mer information, kontakta:

Mark Dopson, Institutionen för molekylärbiologi, Umeå universitet Telefon: 090-785 67 69
E-post: mark.dopson@molbiol.umu.se OBS! Tar endast emot frågor på engelska. Anders Norberg, Enheten för näringsliv och samhälle, Umeå universitet Campus Skellefteå Telefon: 0910-787 212
E-post: anders.norberg@adm.umu.se

Redaktör: Anja Hansen