Publicerad: 2005-09-23

Världsbanken bjuder in Handelshögskolan vid Umeå universitet till prestigefyllt nätverk

NYHET Världsbankens organisation International Finance Corporation, IFC, erbjuder Handelshögskolan att bli medlem i ett prestigefyllt nätverk av handelshögskolor och universitet som arbetar med kvalificerad utbildning i ledarskap.

Det är Handelshögskolans långvariga verksamhet i södra och östra Afrika som har lett till inbjudan från Världsbanken.
– Det känns verkligen kul att bli inbjuden att delta i nätverket och det känns som en bekräftelse att vårt långvariga och framgångsrika engagemang i Afrika blir uppmärksammat av Världsbanken, säger projektledaren Jan-Erik Jaensson.

Nätverket kallas The Global Business School Network, GBSN, och bland de 18 medlemmarna finns Harvard Business School, London Business School, Stanford Graduate School of Business samt INSEAD, en av Frankrikes förnämsta utbildningsinstitutioner.

Syftet med nätverket är att bidra till hållbar utveckling vid universitet och handelshögskolor i Afrika. Olika insatser har gjorts hittills som till exempel att hjälpa till med kursutveckling, vidareutbilda lärare, ta fram undervisningsmaterial som är anpassat till regionala förhållanden samt att i samarbete med afrikanska universitet hålla utbildningar för företagare i ledarskap och marknadsföring.

Se även: www.ifc.org/gbsn

För mer information kontakta:

Jan-Erik Jaensson, universitetslektor, HandelshögskolanTel: 070-518 20 90
E-post: jan-erik.jaensson@fek.umu.se