Publicerad: 2011-09-14

Världskända bilder av ansiktsuttryck uppdateras i Umeå

NYHET Glad, äcklad eller rädd – olika miner och grimaser avslöjar vad du känner. Är du bra på att uttrycka känslor med ansiktet och gillar att vara med på bild kan du nu delta i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet då Paul Ekmans klassiska bilder från 1970-talet ska förnyas.

– Bilderna ska bland annat användas för att behandla och träna människor med social fobi, en grupp som har svårt att rikta bort uppmärksamheten från ansikten som visar negativa känslor, till exempel avsmak, säger Per Carlbring, professor i psykologi vid Umeå universitet.

Det var för drygt trettio år sedan som den amerikanska psykologen och forskaren Paul Ekman tog sina berömda bilder på glada, ledsna, arga, rädda, äcklade, förvånade och neutrala ansikten. Dessa grunduttryck är lika för alla människor, oavsett kultur och bakgrund, och är omöjliga att förställa. Bilderna har använts mycket i forskning och för att utbilda människor som har svårt att tolka ansiktsuttryck.

Enligt Per Carlbring är Ekmans bilder fortfarande de bästa i sitt slag, men kan uppfattas som omoderna och behöver uppdateras. Under några dagar i höst kommer därför omkring 70 nya ansikten att fotograferas i Umeå.
– Idén med bilderna är att de ska vara tidlösa och hålla genom modets växlingar, eftersom vi döljer kläder och frisyrer, och tar av eventuella piercingar och glasögon.

Under årens lopp har det gjorts flera försök att uppdatera de klassiska bilderna, något som visat sig vara ganska svårt.
– Det får till exempel inte finnas något som stör i bakgrunden, och det är också viktigt att deltagarna är en blandad skara och speglar dagens samhälle.

Forskarna söker därför deltagare av olika åldrar, kön och etniciteter, och har även anlitat universitetets fotograf Mattias Pettersson, som har stor erfarenhet av att ta porträttbilder.

Fotograferingen sker på kvällstid den 28–29 september och 3–6 oktober, och som tack får deltagarna kopior på sina egna bilder.

Är du intresserad av att delta? Läs mer om projektet och anmäl dig på:
www.ansiktsfoton.se

För mer information, kontakta:

Per Carlbring, professor, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, institutionen för psykologi, Umeå universitet
E-post: Per.Carlbring@psy.umu.seTel: 090 786 78 33

Se och läs om nyheten i media:

Metro: De ska bota din fobi
P4 Extra: Grimaser på bild är bra för hälsan
SvT Rapport (inslaget börjar 09.15 in i programmet): Dataprogram: Fobier kan botas
DN: Titta på bilder hjälper mot fobi
SvD Idagblogg: Sorg och glädje nu i färg
Sveriges Radio: Uttrycksfulla ansikten sökes