Publicerad: 2012-05-24

Världsklass vid Umeälven – nu invigs Konstnärligt campus

NYHET I morgon inviger Umeå universitet Konstnärligt campus, en unik mötesplats för design, arkitektur, konst och digitala experiment. Här möts kreativa studenter, forskare, lärare och konstnärer från hela världen. Målet är att Umeå ska bli ett kreativt centrum på världskartan.

– Konstnärligt campus är det enskilt största projektet i Umeå universitets historia sedan universitetets invigning 1965. Målet är att Umeå ska bli ett kreativt centrum på världskartan, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Konstnärligt campus samlar universitetets konstnärliga högskolor: Arkitekthögskolan, Designhögskolan och Konsthögskolan. Dessutom finns här Bildmuseet, universitetets museum för samtida konst och bildkultur, den digitala experimentverkstaden Humlab-X och nästa år slår inkubatorn Sliperiet upp portarna.

Utbildningarna på Konstnärligt campus utmärker sig. Arkitekthögskolan är den första arkitekthögskolan i Sverige med en konstnärlig profil. Designhögskolan placerar sig i topp i flera internationella rankningar. På Konsthögskolan ligger fokus på det individuella konstnärliga uttrycket och på konstens kritiska potential.

Alla nya byggnader är ritade av den danska byrån Henning Larsen Architects i samarbete med White arkitekter. Den senast uppförda byggnaden – Bildmuseet – är det enda museet för samtida konst i Sverige som är kopplat till ett universitet. – Det är en oslagbar kombination. Nya Bildmuseet är dessutom en fantastisk byggnad och lokalerna ger möjligheter till utställningar som genljuder långt utanför Sveriges gränser, säger Lena Gustafsson.
På ytan ser byggnaderna på Konstnärligt campus ut att vara åtskilda, men under marken är husen sammanlänkade. Allt för att skapa möjligheter till möten.

– Etableringen av Konstnärligt campus betyder mycket för Umeås näringsliv och kulturliv. Det blir en levande mötesplats, även för allmänheten. Nu vänds stadens ansikte på ett helt annat sätt mot älven, säger Lennart Holmlund, kommunalråd i Umeå.

Fredagen den 25 maj öppnar Konstnärligt campus med presentationer och rundvandringar för särskilt inbjudna gäster. Lördagen den 26 maj slår campus upp portarna för Umeåborna.

Representanter för Konstnärligt campus ledning finns tillgängliga för intervjuer på fredag under lunchen samt under lördagen. Journalister som vill boka intervjuer kan göra det via pressinformatör Karin Wikman på telefon 070-6100 805.

Fakta om Konstnärligt campus

•Består av Arkitekthögskolan, Designhögskola, Konsthögskolan, Bildmuseet, den digitala experimentverkstaden Humlab-X och inkubatorn Sliperiet. •Umeå universitet, Umeå kommun och Balticgruppen har finansierat satsningen. •600 studenter och 150 anställda. •Alla masterprogram erbjuds på engelska och majoriteten av studenterna är internationella. •Designhögskolan är enligt Red dot institute utsedd till den näst bästa designutbildningen i området Europa, Nordamerika och Sydamerika. •Arkitekthögskolan är den första arkitekthögskolan i Sverige med en konstnärlig profil. •Bildmuseet är det enda museet för samtida konst i Sverige som är kopplat till ett universitet.
•Humlab är en inspirationskälla när det amerikanska prestigeuniversitet Stanford University bygger upp ett eget humanistiskt labb.

Fredag 25 maj

12.00-13.00 Registrering och lunch. 13.00-14.00 RIC Talks: Korta föreläsningar
14.10-17.30 Guidade visningar, paneldebatt, mingel och utställningar

Lördag 26 maj