Publicerad: 2009-03-09

Världsvattendag med aktiviteter för hela familjen

NYHET Hela veckan 16–22 mars uppmärksammar Umeå och Umeå universitet Världsvattendagen (söndag 22 mars) med en mängd olika aktiviteter för hela familjen.

– Vi vill på ett roligt och spännande sätt visa vilken betydelse vatten har för oss här i Umeå och i andra delar av världen, säger Eva Emadén, som är projektledare.
Arrangemanget genomförs i år i samarbete med SLU, Umeva, Umevatoriet, NBV, Studieförbundet Vuxenskolan, Regionförbundet, Folkets Bio och Medley Umeå Simhall dessutom medverkar Upf och Umam vid arrangemang på Umeå universitet.

FN anordnar årligen Världsvattendagen med syftet att medvetandegöra människans behov av vatten som resurs och uppmärksamma vattnets betydelse för mänskligt liv. Runt om i världen uppmärksammas dagen på olika sätt. Dagen infaller den 22 mars.

Programmet innehåller bland annat lunchföreläsningar om vatten, öppet hus på Umevatoriet och en vattenfestival på Umeå simhall.
– I år har vi satsat mer på föreläsningar, förutom de aktiviteter som finns på Umevatoriet och simhallen för alla åldrar, säger Eva Emadén

Dessutom blir det Sverigepremiär på den kritikerrosade dokumentären Blue Gold; World Water Wars, som handlar om vattenbristen i världen. Filmen visas på Umevatoriet tisdagen den 17 mars, på Umeå universitet onsdagen den 18 mars och på Folkets Bio torsdagen den 19 mars. Läs mer om filmen på: www.bluegold-worldwaterwars.com

Fullständigt program finns på: www.teknat.umu.se/vvd

För ytterligare information, kontakta gärna:
Eva Emadén, projektledare

Redaktör: Karin Wikman