Publicerad: 2013-06-05

Vårutställning på Arkitekthögskolan

NYHET Arkitekthögskolan bjuder in till Vårutställning och Öppet hus. Den 6 juni slår portarna upp till Arkitekthögskolans utställning om läsåret som gått. Följ studentprojekt runt om i världen: från Umeå till Stockholm, från Marocko och Indien till Estland och Grekland.

– Vi vill visa upp vad studenterna har åstadkommit under detta läsår. Allt från spännande projekt om slumområden i Mumbai till att skapa ett rum för dans, berättar Janek Ozmin, arkitekt, universitetsadjunkt och ansvarig för utställningen.

Under året har Arkitekthögskolan arrangerat två internationella symposier: Rethinking The Social in Architecture och Europe’s Most Advanced Wooden Architecture.

Skolan har också hållt i två offentliga föreläsningsserier med
Roemer van Toorn, gästprofessor i arkitekturteori, som föreläsningsansvarig. Föreläsningsserierna Relational Architecture och Making Architecture Politically har haft inbjudna gäster såsom Alex van de Beld, Helena Mattsson, Tim Ingold, Teddy Cruz, Eyal Weizman, Iain Borden, Jon Goodbun, Bart Lootsma, Per Nilsson, Sortiria Kornaropoulou, 51N4E arkitekter, Jeremy Tilland och Roemer van Toorn.

Invigning:

Torsdag 6 juni, kl.10.00 Kjell Jonsson, prorektor och ordförande i styrgruppen för Konstnärligt campus invigningstalar

Öppettider vårutställning:

6–7 juni & 10–14 junikl. 10–16
Fri entré.

Adress: Arkitekthögskolan, Östra Strandvägen 30

För mer information, kontakta gärna: Janek Ozmin, arkitekt, universitetsadjunkt,Arkitekthögskolan, Umeå universitetTel: 090 786 71 36
E-post: janek.ozmin@arch.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog