Publicerad: 2016-03-16

Vasabladet: Att idrotta med barn ger långvarig vinst

NYHET Den förälder som skidar, åker skidskor och simmar med sitt barn ger barnet en värdefull gåva. Målet är inte att skapa toppidrottare, utan bygga rörelseregister. Jan-Erik Romar, ny forskare inom Idrottshögskolans nätverk och lektor vid Pedagogiska institutionen, intervjuades nyligen i Vasabladet.

Jan-Erik Romar, universitetslektor vid Pedagogiska institutionen Umeå universitet, undervisar blivande idrottslärare vid Umeå universitet.

- För att lyckas som toppidrottare krävs en medveten träning i de tidigare tonåren. Det ska vara monotont med många upprepningar, säger Romar till Vasabladet 160227. Hos barn som ännu inte nått tonåren vill universitetslektorn se en medveten lek. Det gäller både de som sporras till att röra på sig och de som en dag vill tävla.

Romar uppmanar föräldrar att delta i aktiviteter tillsammans med barnen.
- Det räcker inte med att föräldern själv åker Vasaloppet eller springer Marathon. Allra viktigast är att föräldern visar sitt engagemang och stöd genom att skida och åka skridskor tillsammans med barnet. Då visar man också att det finns andra aktiviteter än pekplattan.

Skolgymnastiken och föreningslivet i all ära, enligt Jan-Erik Romar har familjens roll störst betydelse när det gäller barns aktiviteter. Ju yngre barnet är desto viktigare är det att familjen utför aktiviteterna tillsammans.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson