Publicerad: 2008-01-30

Växtmolekylärbiologin i Umeå fyller 20 år

NYHET Fredagen den 1 februari samlas 130 forskare på Umeå universitet för att fira att växtmolekylärbiologin i Umeå fyller 20 år. Forskare på Umeå Plant Science Centre och internationella gäster berättar var forskningsfronten finns idag, och hur kunskapen ska kunna användas i praktiken.

I dag är växt- och skogsbioteknik med Umeå Plant Science Centre (UPSC) i spetsen ett av Umeå universitets starka forskningsområden. Startskottet för den framstående forskningen inom växtmolekylärbiologi gick i januari 1988 då en forskargrupp från enheten för cell- och molekylärbiologi vid Umeå universitet flyttade till institutionen för fysiologisk botanik. Nya laboratorier invigdes med öppet hus och inflyttningsfest, en stor mängd utrustning inskaffades och en universitetskurs i växtmolekylärbiologi startade för första gången.

UPSC firar nu detta 20 år senare genom att arrangera ett symposium med titeln ”From Genes to Genomics; From Discovery to Application” där elva forskare berättar om var forsningen lett sedan dess. Förutom ”lokala” forskare och alumner kommer tre internationella toppforskare som har och har haft anknytning till centret att ge seminarier. Det vetenskapliga programmet ska visa var forskningen inom detta område står idag, och vad vi kan vänta oss inom den närmaste framtiden.

– Växtmolekylärbiologi är ett högaktuellt område som kommer att spela en viktig roll till exempel när det gäller att hitta lösningar på framtidens energiproblem. Det kommer alltså inte att bli några ”nostalgiföredrag” – nostalgin sparar vi till festen på kvällen, berättar Petter Gustafsson, en av de forskare som flyttade för 20 år sedan. Förhoppningen är att dagen ska bli intressant inte bara för växtforskare utan även för biologer och kemister som arbetar inom angränsande områden.

Ytterligare information och program finns på www.upsc.se

Symposiet är öppet för alla men förhandsregistrering krävs för deltagande i lunch och middag.

För ytterligare information :

Professor Petter Gustafsson, UPSC, Fysiologisk botanik, Umeå universitet Telefon: 070-632 89 90, eller

Professor Stefan Jansson, UPSC, Fysiologisk botanik, Umeå universitet Telefon: 070-677 23 31

Redaktör: Karin Wikman