Publicerad: 2014-09-04

Vernissage - HUMlabs sommarstudenter 2014

NYHET Under sommaren 2014 har HUMlab anställt studenter för att genomföra drömprojekt. Den 10 september kommer projekten redovisas, och du är välkommen att träffa studenterna och se resultaten av deras arbete.

Bild: Detalj från installation av Hannah Anbert

HUMlabs sommaranställningar för studenter vid Konstnärligt campus har gjort det möjligt för deltagarna att förverkliga sina egna projektidéer och dessutom få lön för arbetet. Kravet från HUMlab har varit att projekten skulle beröra något eller flera av enhetens intresseområden: Digital kultur, kritiskt undersökande av digital teknik, innovation, konst och humaniora.
- Att arbeta med digital teknik kräver ständig utveckling, nyfikenhet och en kritisk hållning. Att låta studenter utföra sina projektidéer ger oss möjlighet att se utvecklingspotentialen hos olika typer av digital teknik. Vi får också upp ögonen för dessa begåvade individer och vilka kompetenser de har, något som är otroligt värdefullt för oss, säger Cecilia Lindhé, föreståndare för HUMlab.

Vernissage av HUMlabs studentprojekt 2014
Datum: Onsdag den 10 september
Tid: 15-17
Plats: HUMlab-X, Konstnärligt campus (samma hus som Bildmuseet)
Alla välkomna!

Vid frågor, kontakta gärna:Cecilia Lindhe, föreståndare HUMlabTel: 073-829 99 01E-post: cecilia.lindhe@humlab.umu.seElin Andersson, kommunikatör HUMlabTel: 0730-397594
E-post: elin.andersson@humlab.umu.se

Följande studenter med respektive projekt har arbetat hos HUMlab under sommaren:

Hannah Anbert, Konsthögskolan vid Umeå universitet
“Utgångspunkten för mitt projekt är att jag vill dela med mig av mina upplevelser av meditation, något som varit viktigt för mig personligen i mer än tio år. Jag har mätt min huds ledningsförmåga, alltså hur väl elektriska impulser kan överföras via min hud, och därmed fått data som visar några av de fysiska fenomen som uppstår i kroppen under meditation. Dessa data har jag tolkat som musik, och den kommer de som tar del av min installation att kunna lyssna på”

Loes Degener och Douwe Mulder, Konsthögskolan vid Umeå univeristet
“Målet med vårt sommarprojekt har varit att skapa en flerskärmsinstallation som utforskar hur antikens Rom visas i moderna storproduktioner som filmer och tv-spel. I vår installation frågar vi oss vad det egentligen innebar att vara romare, och hur romersk underhållning egentligen såg ut. Utifrån detta kommer vi att diskutera varför det finns en rådande uppfattning om att våld är ett nödvändigt och attraktivt element i dessa spel och filmer. Vi kommer att ge exempel på ett berättande med mindre våld och försöka visa på vilken mångfacetterad upplevelse nöjet vid en romersk amfiteater var."

Ali Reza Dossal och Ibrahim Mahmood, Arkitekthögskolan vid Umeå universitet
“I vårt projekt har vi skapat en interaktiv ljusvägg. Med hjälp av sina kroppsrörelser kan besökaren skapa och styra ljus och skugga”

Nils Ekman, Konsthögskolan vid Umeå universitet
“I mitt projekt har jag skapat en interaktiv hologram-installation. Tekniken jag har använt kallas “Peppers ghost”, det är en teknik som har använts på teatrar och i magi-trick sedan 1800-talet. Jag har kombinerat denna äldre teknik med animationer som gjorts i dataprogrammet Game Maker.”

Hanna Una Holmquist, Konsthögskolan vid Umeå universitet
“I mitt projekt har jag skapat den animerade sci-fi-filmen “Vid tidens rand”. Filmen handlar om en tonårsflicka, Ayeleen, som lider av psykisk sjukdom. I filmen får vi se hur hon upptäcker att hennes problem inte bara är individuella, utan också är kopplade till samhället runt omkring henne. Samhället och dess normer visar sig inte bara få hennes problem att växa, det är i vissa fall anledningen till tjejers mentala ohälsa. Ayeleen får i filmen kontakt med framtiden, och får se hur en annan framtid är möjlig.”

Love Lagerkvist, Arkitekthögskolan vid Umeå universitet
"När vi interagerar med datorer, så måste vi gå via olika typer av mjukvara för att kunna tolka och använda en fil. Vad händer om vi ruckar på denna ordning? Vad är en fil utan sin mjukvara? För att kunna undersöka detta har jag skapat så kallade “hyperfiles”, det vill säga filer som kan tolkas som olika typer av media (musik, bild, text etc.). I HUMlab-X kommer jag att visa hur man kan utforska dessa abstrakta digitala koncept ur en kritisk och konstnärlig utgångspunkt.”

Piotr Paczkowski, Arkitekthögskolan vid Umeå universitet
"Framtiden är här. I Sverige, ett land som är känt för sin nära relation till naturen, arbetar vi nu i miljöer där luft och ljus definieras av de programmerare som skapat våra byggnaders VVS- och ljussystem. I mitt projekt “Habitat.Decoded” kommer jag att utforska Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, en byggnad som designats av Henning Larsen Architects. Jag kommer att mäta koldioxidnivån i luften i huset, temperaturen, luftfuktigheten och ljusstyrkan, och sedan presentera dessa data i realtid för de som befinner sig i huset.”

Redaktör: Elin Andersson