Publicerad: 2012-01-11

Vernissage i HUMlab

NYHET Elever från Bräntbergsskolan och Tegsskolan visar digitala produktioner som de gjort tillsammans med författaren Peter Kihlgård

VERNISSAGE Torsdag 12 januari kl. 17:00 blir det vernissage i HUMlab. Elever från Bräntbergsskolan och Tegsskolan visar digitala produktioner som de gjort inom ramen för ett projekt som handlar om hur det vidgade textbegreppet i skolan kan se ut i praktiken. Text som inte bara är vanlig text utan också bilder, digital video och s.k. machinimafilmer (film inspelad i digitala miljöer som datorspel och virtuella världar). Utgångspunkten har varit forskning och idéer kring ”den andre”. Vid vernissagen presenterar eleverna sina arbeten. Författaren Peter Kihlgård har utifrån elevernas produktioner skrivit en novell som kommer att gestaltas som text, röst och interaktiv installation på vernissagen. Olika typer av ”vidgade” texter visas upp och forskare presenterar kortfattat relevant forskning.Projektet ”Youtube som performativ arena” ingår i KK-stiftelsens satsning på Unga nätkulturer och är ett samarbete mellan Umeå universitet och Kulturverket, Umeå kommun. Vid vernissagen medverkar bland annat elever, lärare, forskare från Umeå universitet och Peter Kihlgård.
Tid: torsdag 12 januari kl. 17:00-18:45
Plats: HUMlab, Umeå universitet (under Universitetsbiblioteket).
Kontaktpersoner: Patrik Svensson, HUMlab, projektledare, 070-397 84 66, Peter Kihlgård, författare, 073-396 98 82.

Redaktör: Per Melander