Publicerad: 2016-03-22

Vertex: Lärare och vägledare fick studenternas pris

NYHET Engagemang i lärarrollen och förmågan att se varje student är några av de egenskaper som prisas när Umeå studentkår delar ut årets pedagogiska pris och studievägledarpris.

Mer än 30 lärare och studievägledare vid Umeå universitet var nominerade till Umeå studentkårs pedagogiska pris 2016. Enbart studenter har att rätt nominera pristagare och samtliga undervisande lärare och studievägledare vid Umeå universitet är behöriga.

Det pedagogiska priset tilldelas Linus Andersson vid institutionen för psykologi, som enligt motiveringen både har ett stort engagemang i lärarrollen och ”förmågan att entusiasmera sina studenter att både våga och vilja söka ny kunskap, och få dem att växa både som studenter och människor.”

Studievägledarpriset går till Peter Lexelius, institutionen för kultur- och medievetenskaper. Han har enligt motiveringen ”ett lyssnande förhållningssätt och en förmåga att se varje student och dennes behov, samt ett förtroendeingivande arbetssätt som vägleder studenten i processen att fatta beslut.”

Umeå studentkår utser varje år pristagare till kårens pedagogiska pris och studievägledarpris.

Läs artikeln i Vertex