Publicerad: 2010-02-15

Vetenskapslunch om förskolan

NYHET Veckans lunchföreläsning på Kafé Station hålls av Anna Olausson, doktorand i pedagogiskt arbete. Titeln på föreläsningen är ”Kulturell mångfald i förskolans lek?”

I det pågående avhandlingsarbetet studerar Anna Olausson hur barnens lek påverkas och utvecklas av de traditioner och den kultur de har med sig hemifrån.
– En viktig utgångspunkt i min studie är att kultur inte bara är en fråga om etnicitet och nationalitet. Alla bär vi med oss egna traditioner och kulturer, såväl barn som vuxna. Denna kulturella mångfald kommer till uttryck i leken, men inte i samma omfattning i pedagogiken, säger Anna Olausson.

Föreläsningen hålls på torsdag 18/2 klockan 12.15 och håller på i cirka 20 minuter. Efteråt finns tid för frågor.

Mer om vårens vetenskapsluncher hittar du här.