Publicerad: 2015-03-09

Vetenskapslunch om hur inlandsisen omformar landskapet

NYHET Rolf Zale är geovetaren som brinner för att förstå hur klimatet, landskapet och vegetationen har förändrats i perspektivet 10 000-100 000 år. Han föreläser på veckans Vetenskapslunch torsdag den 12 mars på Kafe Station.

Rolf Zale är universitetslektor vid institutionen för ekologi miljö och geovetenskap och hans forskning handlar om hur landskapet såg ut och vilken vegetation som fanns, dels under slutet av istiden, men också under den isfria perioden för ca 50 000 år sedan i Västerbottens inland. Rolf Zale undervisar mycket, främst på kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap.

Vad kommer din föreläsning att fokusera på?

– Jag kommer att inleda med hur ny teknik gett oss nya verktyg som gör att vi kan analysera landskapet och dess former på ett mycket bättre sätt än tidigare. Huvuddelen kommer dock att handla om hur landskapet omformats av inlandsisarna och hur många spår av tidigare nedisningar som faktiskt finns kvar.

Hur känns det att föreläsa i detta sammanhang och vilka förväntningar har du?

– Det är alltid lika kul och spännande att föreläsa för nya grupper människor. Man vet aldrig vilka frågor som kommer och jag hoppas att det kommer mycket folk! Jag tror att det jag ska visa kan intressera naturintresserade människor i allmänhet.

När kommer nästa istid eller hinner klimatförändringar och global uppvärmning före?

– Nästa istid kommer att dröja åtminstone 50 000 år. Det hade den av allt att döma gjort även utan en global uppvärmning. Det är framför allt mängden solstrålning mot jorden som styr när istiderna börjar och slutar och den kommer att vara relativt hög och jämn en mycket lång tid framöver.

Om arrangemanget:

Tid: torsdagen den 12 mars klockan 12.15–13.00