Publicerad: 2018-02-26

Vetenskapslunch om medborgarforskning

NYHET Medborgarforskning är forskning som genomförs med ett aktivt deltagande av allmänheten, det vill säga andra än professionella forskare. Det handlar ofta om projekt där en stor mängd data ska samlas in och hanteras. Keith Larson föreläser om detta ämne på Vetenskapslunch torsdag den 1 mars på Kafe Station. Föreläsningen är på engelska.

Forskaren Keith Larson driver själv ett medborgarprojekt i Abisko. Foto: Ingrid Södebergh

Keith Larson är ekolog och projektsamordnare vid Institutionen för ekologi miljö och geovetenskap. Han tillhör forskargruppen Climate Impacts Research Centre, CIRC, och bor och arbetar i Abisko.

Vad kommer din föreläsning att fokusera på?

– Den kommer att handla om hur medborgarforskning kan användas som metod för att "demokratisera" vetenskapen. I dag lever vi i en värld där många människor är frånkopplade från forskningsvärlden och saknar förståelse för den roll vetenskap spelar i våra dagliga liv, inklusive i fungerande demokratier. Från en demokratisk synvinkel kan vetenskap vara ett verktyg där forskare (och allmänheten) kan ställa frågor som kan undersökas och ta fram bevis för beslutsfattande.

Vilka förväntningar har du?

– Efter min föreläsning hoppas jag att Umeåborna kommer att förstå lite mer om hur forskning utförs, vilken roll vetenskap har i samhället och att de precis som de kan rösta också kan delta direkt i forskning som medborgarforskare. De kommer att inse att många projekt som har haft en enorm inverkan inom olika vetenskapsområden skulle ha varit omöjliga att genomföra utan hjälp av allmänheten.

Varför är medborgarforskning viktig?

– Allmänhetens deltagande i forskning är viktigt av många anledningar. För det första är det ett direkt sätt för medborgare att komma i kontakt med forskare, vilka ofta anses sitta i sina "elfenbenstorn". Det är också viktigt att i en värld där samhällen, ekonomier, nationer står inför stora utmaningar inom områden som klimat, miljö och hälsa att beslutsfattare tar del av forskning och tar evidensbaserade beslut. Slutligen kan delaktighet i forskning vara otroligt kul och givande!

Om arrangemanget:

Tid: torsdagen den 1 mars klockan 12.15–13.00
Plats: Kafé Station, Umeå
Vårens föreläsningar har tema demokrati

Program Vetenskapsluncher våren 2018

Redaktör: Ingrid Söderbergh