Publicerad: 2013-11-14

Vetenskapslunch: Passersystem känner igen ansikten

NYHET Under flera år har forskaren Per Kvarnbrink tillsammans med en studentgrupp arbetat med ett passersystem som bygger på ansiktsigenkänning. Det ska han berätta om på veckans vetenskapslunch på Kafé station torsdagen den 14 november klockan 12.15.

I studien har Per Kvarnbrink och hans forskargrupp vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik med hjälp av fem studenter kombinerat avancerad teknikutveckling med nästa steg, där man studerar hur människor uppfattar och använder systemet. Passersystemet har prövats på idrottsanläggningen IKSU.

Vad kommer ditt föredrag att handla om?

Jag ska berätta om ansiktsigenkänning i allmänhet, svårigheter som dyker upp, hur man löser dessa och sedan visa på lösningen som vi gjort hos IKSU. Jag kommer att vinkla innehållet så att resonemanget blir lätt att följa och lätt att förstå.

Vilka förväntningar har du?

Att jag lyckas känna igen någon i publiken förstås! Det hör liksom till… nej, men det känns enbart positivt att föreläsa ute på stan för allmänheten.

Om vetenskapsluncherna:

Höstens serie av Vetenskapsluncher börjar gå mot sitt slut. Detta är den åttonde föreläsningen av tio under temat teknik och innovationer.

Höstens program

Redaktör: Ingrid Söderbergh