Publicerad: 2016-12-15

Vetenskapsrådets tidning uppmärksammar MIMS

NYHET I två feature-artiklar uppmärksammas MIMS (Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden) av VR:s nättidning Curie. Det första reportaget handlar om hur MIMS rekryterar unga lovande forskare. I en andra artikel porträtteras forskarna Felipe Cava, Nelson Gekara och Ruth Palmer.

"Klimatet som främjar framgångsrika forskare"

MIMS föreståndare professor Bernt Eric Uhlin beskriver hur unga lovande forskare rekryteras och erbjuds möjligheter att utveckla forskningsområden och bygga upp forskargrupper. Curies reporter Natalie von der Lehr har i artikeln även interjuat Emmanuelle Charpentier, som berättar om vad som lockade henne till Umeå universitet.

Länk till artikeln Klimatet som främjar framgångsrika forskare

"Bra villkor lockar dem till Umeå"

Det andra reportaget handlar om några av de unga lovande forskare inom molekylär- och infektionsbiologi som rekryterats till MIMS. Gruppledarna Felipe Cava och Nelson Gekara är nu verksamma vid MIMS medan Ruth Palmer, som rekryterades i en tidigare satsning som hette Umeå Centre for Molecular Pathogenesis (UCMP), är numera verksam vid Göteborgs universitet.

Länk till reportaget Bra villkor lockar dem till Umeå

Mer information om MIMS finns på hemsidan:

Redaktör: Daniel Harju