Publicerad: 2009-12-08

Vi är inga maskiner – Gruvstrejken 40 år

NYHET Den 9 december öppnar Umeå universitetsbibliotek en utställning om sittstrejken som kom att påverka villkoren för anställda i Sverige inom en rad arbetsrättsliga områden.

På morgonen den 9 december 1969 startade en sittstrejk vid Leveäniemigruvan i Svappavaara. Den fortsatte i Kiruna och inom tre dagar hade 5000 arbetare anslutit sig till en strejk som skulle pågå i 57 dagar. Det som utlöste strejken var missnöje med ett dåligt löneavtal, men gruvstrejken i Malmberget kom att handla om mycket mer, och kan sammanfattas i slagordet: Vi är inga maskiner!
– Gruvstrejken har satt sina spår i såväl skönlitteratur och film som facklitteratur och vetenskapliga studier. Det är anledning nog för att Umeå universitetsbibliotek bör uppmärksamma att det nu är 40 år sedan strejken inleddes, säger överbibliotekarie Kjell Jonsson.

Universitetsbibliotekets utställning om gruvstrejken 40 år vill påminna om de 57 dagar i svensk nutidshistoria som kom att påverka arbetsrättslig lagstiftning om medbestämmande, arbetsmiljö och anställningsskydd.

Med små nedslag i UB:s samlingar illustreras hur gruvstrejken dokumenterades i massmedia vintern 1969/70. Smakprov från Umeå universitetsbiblioteks samlingar av facklitteratur och skönlitteratur i ämnet gruvor och gruvarbetares villkor visas också i utställningen som öppnar den 9 december och pågår över jul och nyår i Studiesalens utställningsyta.

Kontaktperson: Ulrika Andersson, Umeå universitetsbibliotek Tel: 090-786 95 22
E-post: Ulrika.andersson@ub.umu.se